Deze ingrediënten wil de consument niet op z’n bord

Deze ingrediënten wil de consument niet op z’n bord

Consumenten staan erg wantrouwig tegenover kunstmatige ingrediënten in voedingsmiddelen en in verpakkingen. Ze vrezen een impact op hun gezondheid en verwachten transparantie van fabrikanten. 

Antibiotica en hormonen op één

Als het over voeding gaat, geeft een meerderheid van de Belgische consumenten de voorkeur aan een ‘back-to-basics’ houding, met de focus op eenvoudige ingrediënten en minder artificiële of bewerkte voeding. Bijna de helft van de Belgische consumenten volgt een dieet dat bepaalde voedingsmidddelen of ingrediënten uitsluit, blijkt uit onderzoek van Nielsen. 

 

De hitparade van de te mijden ingrediënten wordt aangevoerd door antibiotica of hormonen in dierlijke producten (64%), kunstmatige kleurstoffen (52%), bewaarmiddelen (52%) en smaakstoffen (51%). Bovendien stelt 51% van de ondervraagde consumenten dat ze genetisch gewijzigde gewassen trachten te ontwijken. Ook zijn consumenten bezorgd over de verpakking van hun voeding: 49% vermijdt bijvoorbeeld verpakkingen die BPA (Bisfenol A) bevatten, een chemische stof die onder meer in plastic verpakkingen en drankblikjes voorkomt. 

 

Bezorgd om gezondheidsimpact

Waarom mensen deze ingrediënten mijden? Niet zozeer omwille van een actueel medisch probleem, wel om de vermoedelijke impact op de gezondheid. Wereldwijd zeggen acht op de tien consumenten dat ze geloven dat deze ingrediënten schadelijk zijn voor hun gezondheid en die van hun familie. In België is dat percentage vrij constant over de verschillende categorieën: antibiotica (89%), artificiële kleurstoffen (91%), smaakstoffen (90%), bewaarmiddelen (89%), zoetstoffen (81%), BPA (88%), GGO’s (85%), verzadigde of transvetten (78%) en MSG (78%). 

 

Nog enkele interessante bevindingen:
•    65% van de Belgen staan positiever tegenover bedrijven die transparant zijn over de herkomst en productiewijze van hun producten.
•    59% van de Belgen is bezorgd om de langetermijnimpact van artificiële ingrediënten.
•    Consumenten vermelden ook vaak diëten die de inname beperken van suiker (38%) of kunstmatige zoetstoffen (43%) 
•    42% van de respondenten met specifieke dieetwensen zegt dat het huidige aanbod niet voldoet aan hun noden. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Oprah Winfrey in zee met Kraft Heinz

10/08/2017

De Amerikaanse tv-ster Oprah Winfrey heeft samen met Kraft Heinz een gamma “gezonde en voedzame soepen en bijgerechten” ontwikkeld. De producten, voorlopig enkel voor de Amerikaanse markt, moeten Kraft Heinz opnieuw aan omzetgroei helpen.

“Eén Antwerpse winkel blokkeert fusie Albert Heijn-Delhaize in België”

10/08/2017

De fusie van Albert Heijn en Delhaize is in België nog altijd niet afgerond. De oorzaak: één Antwerpse winkel raakt maar niet verkocht, zo schrijft De Standaard. En dat één jaar nadat de fusie op groepsniveau beklonken werd.

Topmannen Diageo krijgen lagere bonussen na slechte resultaten

09/08/2017

De Britse drankenproducent Diageo heeft de bonussen van zijn CEO en CFO een stuk verlaagd, nadat het bedrijf er niet in slaagde om de doelstellingen te behalen. Zo wordt de bonus van CEO Ivan Menezes met 35% verminderd.

Ahold Delhaize blijft het moeilijk hebben in België

09/08/2017

Het Belgisch-Nederlandse supermarktbedrijf Ahold Delhaize heeft er een sterk tweede kwartaal opzitten en denkt zelfs meer te kunnen besparen dankzij de fusie dan eerst voorspeld. Langs de andere kant blijft de Belgische tak wel zwak presteren.

Fout zorgde voor immense kortingen op webshop Carrefour

08/08/2017

Bij Carrefour is er vorige week een fout geslopen in de werking van de webshop, waardoor kortingen dubbel werden aangerekend. Heel wat klanten besloten daar snel van te profiteren, de keten zal de meeste aankopen ook effectief honoreren.

Carrefour gaat leveren in heel West-Vlaanderen

08/08/2017

Vanaf morgen worden de leveringen van Carrefour in Oost- en West-Vlaanderen uitgevoerd door PostNL. Daarmee is Carrefour de eerste supermarktketen die in heel West-Vlaanderen aan huis gaat leveren.

Back to top