Diageo koopt tequilamerk George Clooney voor 620 miljoen - RetailDetail

Diageo koopt tequilamerk George Clooney voor 620 miljoen

Diageo koopt tequilamerk George Clooney voor 620 miljoen

Het Britse drankenconcern Diageo legt 700 miljoen dollar, omgerekend ruim 620 miljoen euro, op tafel voor Casamigos. De uiteindelijke deal voor het premium tequilamerk van George Clooney kan zelfs oplopen tot één miljard dollar.

50% groei per jaar

Het concern van onder meer Baileys, Smirnoff, Guinness en Johnny Walker betaalt in eerste instantie 700 miljoen dollar voor Casamigos. Dat werd in 2013 op de markt gelanceerd door filmster George Clooney en zakenpartners Rande Gerber en Michael Mildman. Oorspronkelijk was het de bedoeling om de geproduceerde tequila niet te verkopen, maar weg te schenken aan vrienden.

 

Maar toen de vraag bleef stijgen en de tequila in de prijzen viel tijdens gerenommeerde proeverijen, zagen de drie een opportuniteit. Sinds 2014 groeide het merk met gemiddeld 50% per jaar, waarmee het zich kroonde tot snelst groeiende tequilamerk van de Verenigde Staten.

 

Het overnamebedrag kan de komende tien jaar nog oplopen tot om en bij het miljard dollar, afhankelijk van hoe de omzet de komende jaren evolueert. Volgens Diageo blijven Clooney en zijn kompanen na de overname actief betrokken bij Casamigos. De deal moet in de tweede helft van 2017 definitief beklonken zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.