Dick Boer: “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken”

Dick Boer: “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken”
© Ahold Delhaize

Een jaar na de fusie van Ahold met Delhaize blikt topman Dick Boer in de Nederlandse zakenkrant FD terug op het voorbije jaar. “We hebben ongelooflijk veel bereikt”, zegt de Nederlander, maar “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken.”

“Ahold gestructureerder dan Delhaize”

We hebben ongelooflijk veel bereikt”, kijkt Dick Boer terug op het eerste jaar na de fusie. “Mensen werken zo goed met elkaar samen. Ik weet soms echt niet meer of iemand nu bij Ahold of Delhaize werkte.”

 

Dat klinkt mooi, maar de kwartaalresultaten vertellen een iets genuanceerder verhaal. Ahold Delhaize mag dan op groepsniveau een sterk tweede kwartaal achter de rug hebben, België presteerde wel zwak. Toen al was her en der te horen dat de Belgen nog wat kunnen opsteken van Albert Heijn. Al snel deed het gerucht de ronde dat de Nederlanders wel eens sneller dan gedacht zouden kunnen ingrijpen om Delhaize in België opnieuw op het groeipad te brengen, en dat heeft Dick Boer intussen met zoveel woorden bevestigd.

 

“Ahold is wat meer gestructureerd en Delhaize iets vrijer. De formules van Delhaize hebben meer vrijheid in besluiten. Je kunt dat entrepreneurschap noemen”, klinkt Dick Boer eerst nog voorzichtig, maar daarna waarschuwt hij: bij Delhaize “gaan we meer doelen stellen en sturen op meetbare resultaten. De formules zullen een beetje vrijheid kwijtraken, maar men begrijpt dat dat nodig is voor een bedrijf van deze omvang.”

 

Aparte Benelux-organisatie

In dat hele proces is volgens De Standaard voor Albert Heijn Nederland “een expliciete rol” weggelegd in het “bijsturen van Delhaize. Daartoe zou er een aparte Benelux-organisatie komen. Op die manier kan de kennis van Albert Heijn Nederland gedeeld worden met Delhaize.” Het gaat dan “onder meer over logistieke en administratieve processen, automatisatiekennis en kennis inzake het veranderende winkellandschap onder druk van e-commerce.”

 

Die Benelux-organisatie wordt volgens kenners een basis voor meer centralisatie. “De logistiek en automatisering bij Delhaize kunnen een stuk beter, zodat de bevoorrading van de winkels ook efficiënter kan gebeuren”, schrijft De Standaard. Maar “een fusie van Albert Heijn België met Delhaize komt er voorlopig niet. Dat zal pas aan de orde zijn als Delhaize voldoende sterk is om in België het enige uithangbord inzake voedingsdistributie te worden”, zo besluit de krant.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top