Dick Boer: “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken”

Dick Boer: “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken”
© Ahold Delhaize

Een jaar na de fusie van Ahold met Delhaize blikt topman Dick Boer in de Nederlandse zakenkrant FD terug op het voorbije jaar. “We hebben ongelooflijk veel bereikt”, zegt de Nederlander, maar “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken.”

“Ahold gestructureerder dan Delhaize”

We hebben ongelooflijk veel bereikt”, kijkt Dick Boer terug op het eerste jaar na de fusie. “Mensen werken zo goed met elkaar samen. Ik weet soms echt niet meer of iemand nu bij Ahold of Delhaize werkte.”

 

Dat klinkt mooi, maar de kwartaalresultaten vertellen een iets genuanceerder verhaal. Ahold Delhaize mag dan op groepsniveau een sterk tweede kwartaal achter de rug hebben, België presteerde wel zwak. Toen al was her en der te horen dat de Belgen nog wat kunnen opsteken van Albert Heijn. Al snel deed het gerucht de ronde dat de Nederlanders wel eens sneller dan gedacht zouden kunnen ingrijpen om Delhaize in België opnieuw op het groeipad te brengen, en dat heeft Dick Boer intussen met zoveel woorden bevestigd.

 

“Ahold is wat meer gestructureerd en Delhaize iets vrijer. De formules van Delhaize hebben meer vrijheid in besluiten. Je kunt dat entrepreneurschap noemen”, klinkt Dick Boer eerst nog voorzichtig, maar daarna waarschuwt hij: bij Delhaize “gaan we meer doelen stellen en sturen op meetbare resultaten. De formules zullen een beetje vrijheid kwijtraken, maar men begrijpt dat dat nodig is voor een bedrijf van deze omvang.”

 

Aparte Benelux-organisatie

In dat hele proces is volgens De Standaard voor Albert Heijn Nederland “een expliciete rol” weggelegd in het “bijsturen van Delhaize. Daartoe zou er een aparte Benelux-organisatie komen. Op die manier kan de kennis van Albert Heijn Nederland gedeeld worden met Delhaize.” Het gaat dan “onder meer over logistieke en administratieve processen, automatisatiekennis en kennis inzake het veranderende winkellandschap onder druk van e-commerce.”

 

Die Benelux-organisatie wordt volgens kenners een basis voor meer centralisatie. “De logistiek en automatisering bij Delhaize kunnen een stuk beter, zodat de bevoorrading van de winkels ook efficiënter kan gebeuren”, schrijft De Standaard. Maar “een fusie van Albert Heijn België met Delhaize komt er voorlopig niet. Dat zal pas aan de orde zijn als Delhaize voldoende sterk is om in België het enige uithangbord inzake voedingsdistributie te worden”, zo besluit de krant.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Belangrijkste merken vorig jaar 4 procent duurder geworden

20/09/2017

De tien belangrijkste merken in de supermarkten zijn vorig jaar met 4,2 procent duurder geworden ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee stijgen de prijzen in ons land veel sneller dan in de buurlanden. Het prijsverschil tussen huismerken en A-merken is ook nergens groter.

Colruyt lanceert digitaal platform voor voedingskeuzehulp

20/09/2017

De Colruyt Group lanceert vandaag het nieuwe digitale platform ‘Productzoeker’ met alle mogelijke informatie over de voedingsproducten van de huismerken binnen de groep. Zo moeten klanten eenvoudiger de juiste dieetkeuzes kunnen maken.

Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Spadel investeert 12,8 miljoen in Spa Monopole

20/09/2017

De groep Spadel gaat 12,8 miljoen euro investeren in de bottelarij Spa Monopole. Daar komt een volledige nieuwe bottelingslijn om de groei van de gearomatiseerde waters op te vangen. De uitbreiding moet in februari 2018 klaar zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Back to top