Dick Boer (Ahold Delhaize): “Stop kindermarketing”

Dick Boer (Ahold Delhaize): “Stop kindermarketing”

Dick Boer, de topman van Ahold Delhaize, vindt dat bedrijven moeten stoppen met marketing van ongezonde producten gericht op kinderen. Hij benadrukt het belang van een sterke merkstrategie voor retail en ziet nog groot potentieel in online.

 

Eigen merken

In een interview met FD blikt afscheidnemend CEO Dick Boer van Ahold Delhaize met trots, maar ook met enige bescheidenheid, terug op zijn verwezenlijkingen. “In de zeven jaar dat ik ceo heb geweest hebben we aanzienlijk meer dan 100% aandeelhouderswaarde gecreëerd”, zegt hij. “We stonden en staan nummer 1. Maar dat zeggen voelt toch als: kijk eens wat ik allemaal heb gedaan. Dat past helemaal niet bij mij. Dat is niet mijn stijl.” Boer werd CEO van Albert Heijn in 2000, en van Ahold in 2011.

 

Onder zijn impuls zette het retailbedrijf sterker in op eigen merken. “Ik vond dat we niet alleen een winkel moesten zijn die producten verkoopt met een merk erop, maar dat we zelf een merk moesten zijn.” Ook online was voor Boer een prioriteit: “We hebben heel veel gas gegeven online. Er wordt op geen enkele rem getrapt. Kijk eens wat de groei is van onze online jongens: meer dan een half miljard. Dat zijn knallen! We hebben een omzetdoel van 5 miljard euro online in 2020 neergezet. Dat is bijna 10% van onze omzet. Er is bijna geen retailer die dat doet.”

 

Gezondheid laten prevaleren

Opmerkelijke uitspraken doet de topman over de verantwoordelijkheid die de industrie moet nemen inzake gezonde voeding. “Ik denk dat wij gezondheid moeten laten prevaleren. Ik weet niet of een stoplicht op de verpakking werkt. Is een blikje doperwten gezond? De een zegt ja en de ander zegt dat er te veel suiker in zit. Ik denk dat dat zo is. Dan is het niet gezond. Dan moet je dat ook niet claimen. Daar moet de overheid in leiden. En de industrie moet wereldwijd stoppen met marketing van ongezonde producten gericht op kinderen.”

 

“Ik denk dat het een mooi moment is om de stok over te dragen. Het bedrijf staat er goed voor, de fusie met Delhaize is gedaan en dan heb je iemand nodig die zich een aantal jaar aan die nieuwe fase verbindt. Dat is een goed moment om te stoppen. Ik ben nu 60 jaar. Met mijn ideeën kan ik ook andere dingen gaan doen. Ietsje meer ruimte gaan creëren voor mezelf”, besluit hij.