Diepvriesketen Picard test snackbarconcept

Diepvriesketen Picard test snackbarconcept

Diepvriesketen Picard test snackbarconcept

Picard test in Parijs een snackbarconcept uit waarbij de Franse diepvriesketen mikt op gehaaste mensen die ter plaatse snel iets warms willen eten. Met succes, want met amper 22 zitplaatsen is de snackbar al goed voor een honderdtal couverts per dag.

99 snacking-referenties

Een kleine maand geleden heropende Picard zijn vestiging aan de rue de Vaugirard in Parijs met een opvallende nieuwigheid: een snackbar met 22 zitjes en 10 magnetronovens. Het idee is al even simpel als geniaal: vooraan in de winkel staan vijf zwarte diepvriezers met 99 snacking-referenties (76 kant-en-klare eenmansgerechten en 23 individuele desserts). Voeg daar nog een dranken- en een koffieautomaat aan toe, en de snackbar is operationeel. Drank en dessert kosten drie euro, de prijzen van de gerechtjes beginnen bij twee euro.

 

“Waar het bij snacking op aankomt, is snelheid”, zegt commercieel directeur Philippe Maitre bij de collega’s van Linéaires. “Met een moelleux au chocolat, een van onze sterdesserts, klaar in 35 seconden en een eenmansgerecht opgewarmd in de magnetron heb je een warme maaltijd in vijf minuutjes vanaf vijf euro.” Met succes, want met amper 22 zitplaatsen krijgt de snackbar intussen dagelijks een honderdtal gasten over de vloer. Circa 70% van de omzet wordt ’s middags gerealiseerd.

 

Buurtwinkel

Al geeft Philippe Maitre toe dat “elke diepvriezer hier meer omzet genereert dan dezelfde oppervlakte ingenomen door de snackbar. Maar het is onze bedoeling om meer leven te brengen in onze verkooppunten. Picard is geen grootdistributeur, maar een buurtwinkel.”

 

Op 12 december krijgt ook de vestiging van Levallois een snackbar met restauratieruimte en zelfs een terras van 100 m². Of en, zo ja, hoe snel Picard het concept ook zal uitrollen naar zijn andere vestigingen in Frankrijk en daarbuiten, zal afhangen van het succes van beide pilootprojecten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.