Dilbeeks buurtcomité weer in beroep tegen bouwplannen Colruyt

Dilbeeks buurtcomité weer in beroep tegen bouwplannen Colruyt

Al sinds 2009 heeft Colruyt plannen om in de Dilbeekse deelgemeente Itterbeek een vestiging van 2.800 m² uit de grond te stampen. Het schepencollege is ‘voor’, het buurtcomité Bettendries ‘tegen’. De bestendige deputatie floot de gemeente eerder al twee keer terug, maar de saga blijft voortduren en het buurtcomité gaat nu voor de derde keer in beroep.

“Plannen amper gewijzigd”

Het buurtcomité is verbolgen over de goedkeuring van de bouwaanvraag door het Dilbeekse schepencollege. “Het is al de derde poging van de firma Colruyt om in Itterbeek een winkel van 2.800 m² te bouwen”, vertelt woordvoerder Peter Wiels in de lokale media van het Pajottenland. “De plannen die sinds 2009 werden voorgelegd, zijn evenwel amper gewijzigd. Een metertje dieper bouwen of het dak langs één kant een beetje laten inspringen betekent niet dat nu een goede ruimtelijke ordening is gewaarborgd”, aldus de woordvoerder.

“Wel buurtwinkel, geen megasupermarkt”

Niet dat de buurt gekant is tegen de komst van een warenhuis: “Itterbeek heeft nood aan een buurtwinkel, niet aan een megasupermarkt voor de inwoners van alle omliggende gemeenten.” Het comité blijft erbij dat het gebouw veel te groot en te hoog is in vergelijking met de rest van de woonwijk en vreest vooral mobiliteitsproblemen: “Dit project overstijgt ruim de draagkracht van de Herdebeekstraat. Dagelijks worden 2.500 autobewegingen verwacht. Dit kan niet zonder files, sluipverkeer en bijkomend gevaar voor fietsers en voetgangers. Het zal de leefkwaliteit van ons dorp ernstig aantasten.”

Derde keer naar bestendige deputatie

Daarom tekent het buurtcomité nu, net als bij de twee vorige aanvragen, beroep aan bij de bestendige deputatie van de provincie Vlaams-Brabant. Vorige keer hield de deputatie rekening met de bezwaarschriften uit de buurt en het negatief advies van de verkeerscommissie. “Hopelijk volgen ze hun eigen structuurplan dat zegt dat grote winkels enkel kunnen in het centrum van Dilbeek”, aldus nog het buurtcomité. De bestendige deputatie moet zich voor het einde van het jaar uitspreken over het dossier. Dan zal duidelijk worden of de spreuk “derde keer goede keer” opgaat voor de Halse discounter.

Al sinds 2009 heeft Colruyt plannen om in de Dilbeekse deelgemeente Itterbeek een vestiging van 2.800 m² uit de grond te stampen. Het schepencollege is ‘voor’, het buurtcomité Bettendries ‘tegen’. De bestendige deputatie floot de gemeente eerder al twee keer terug, maar de saga blijft voortduren en het buurtcomité gaat nu voor de derde keer in beroep.

“Plannen amper gewijzigd”

Het buurtcomité is verbolgen over de goedkeuring van de bouwaanvraag door het Dilbeekse schepencollege. “Het is al de derde poging van de firma Colruyt om in Itterbeek een winkel van 2.800 m² te bouwen”, vertelt woordvoerder Peter Wiels in de lokale media van het Pajottenland. “De plannen die sinds 2009 werden voorgelegd, zijn evenwel amper gewijzigd. Een metertje dieper bouwen of het dak langs één kant een beetje laten inspringen betekent niet dat nu een goede ruimtelijke ordening is gewaarborgd”, aldus de woordvoerder.

“Wel buurtwinkel, geen megasupermarkt”

Niet dat de buurt gekant is tegen de komst van een warenhuis: “Itterbeek heeft nood aan een buurtwinkel, niet aan een megasupermarkt voor de inwoners van alle omliggende gemeenten.” Het comité blijft erbij dat het gebouw veel te groot en te hoog is in vergelijking met de rest van de woonwijk en vreest vooral mobiliteitsproblemen: “Dit project overstijgt ruim de draagkracht van de Herdebeekstraat. Dagelijks worden 2.500 autobewegingen verwacht. Dit kan niet zonder files, sluipverkeer en bijkomend gevaar voor fietsers en voetgangers. Het zal de leefkwaliteit van ons dorp ernstig aantasten.”

Derde keer naar bestendige deputatie

Daarom tekent het buurtcomité nu, net als bij de twee vorige aanvragen, beroep aan bij de bestendige deputatie van de provincie Vlaams-Brabant. Vorige keer hield de deputatie rekening met de bezwaarschriften uit de buurt en het negatief advies van de verkeerscommissie. “Hopelijk volgen ze hun eigen structuurplan dat zegt dat grote winkels enkel kunnen in het centrum van Dilbeek”, aldus nog het buurtcomité. De bestendige deputatie moet zich voor het einde van het jaar uitspreken over het dossier. Dan zal duidelijk worden of de spreuk “derde keer goede keer” opgaat voor de Halse discounter.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, of 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top