Dirk en Dekamarkt stoppen voorlopig met verkoop konijnenvlees

Dirk en Dekamarkt stoppen voorlopig met verkoop konijnenvlees

Dirk en Dekamarkt stoppen voorlopig met verkoop konijnenvlees
http://www.shutterstock.com/pic-386533801/

Supermarktketens Dirk en Dekamarkt stoppen voorlopig met de verkoop van konijnenvlees. De verkoop zal pas hervat worden wanneer er een dierenwelzijnskeurmerk wordt ingevoerd voor konijn.

 

Welzijnskooi

Het is Wakker Dier, dat al jaren strijdt voor een keurmerk voor konijnenvlees, dat het nieuws heeft bekend gemaakt. Het hoopt nu dat ook andere supermarktketens het voorbeeld van Dirk en Dekamarkt volgen. Ook in de kerstperiode, wanneer er traditioneel het meeste konijn wordt verkocht, zullen Dirk en Dekamarkt het vlees niet aanbieden.

 

De beslissing van Dirk en Dekamarkt volgt op een onderzoek van Wakker Dier afgelopen december, waarbij het ontdekte dat een groot deel van het konijnenvlees in de supermarkt uit het buitenland komt, waar de konijnen worden gehouden in kleine kooien. In Nederland worden de konijnen daarentegen vooral gehouden in zogenaamde welzijnskooien, die de dieren meer ruimte geven.

 

Nederland telt ongeveer 70 commerciële konijnenhouderijen, goed voor meer dan 320.000 konijnen, maar die worden voornamelijk geëxporteerd. De Nederlandse supermarktketens halen hun vlees vooral uit Frankrijk, Hongarije en zelfs China.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.