Dirk en Dekamarkt stoppen voorlopig met verkoop konijnenvlees

Dirk en Dekamarkt stoppen voorlopig met verkoop konijnenvlees
http://www.shutterstock.com/pic-386533801/

Supermarktketens Dirk en Dekamarkt stoppen voorlopig met de verkoop van konijnenvlees. De verkoop zal pas hervat worden wanneer er een dierenwelzijnskeurmerk wordt ingevoerd voor konijn.

 

Welzijnskooi

Het is Wakker Dier, dat al jaren strijdt voor een keurmerk voor konijnenvlees, dat het nieuws heeft bekend gemaakt. Het hoopt nu dat ook andere supermarktketens het voorbeeld van Dirk en Dekamarkt volgen. Ook in de kerstperiode, wanneer er traditioneel het meeste konijn wordt verkocht, zullen Dirk en Dekamarkt het vlees niet aanbieden.

 

De beslissing van Dirk en Dekamarkt volgt op een onderzoek van Wakker Dier afgelopen december, waarbij het ontdekte dat een groot deel van het konijnenvlees in de supermarkt uit het buitenland komt, waar de konijnen worden gehouden in kleine kooien. In Nederland worden de konijnen daarentegen vooral gehouden in zogenaamde welzijnskooien, die de dieren meer ruimte geven.

 

Nederland telt ongeveer 70 commerciële konijnenhouderijen, goed voor meer dan 320.000 konijnen, maar die worden voornamelijk geëxporteerd. De Nederlandse supermarktketens halen hun vlees vooral uit Frankrijk, Hongarije en zelfs China.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top