Dirk Jacxsens weg bij Leonidas | RetailDetail

Dirk Jacxsens weg bij Leonidas

Dirk Jacxsens weg bij Leonidas

Dirk Jacxsens, die in juni 2013 voor de tweede keer in zijn carrière baas werd van de Belgische chocolatier Leonidas, heeft een maand geleden ontslag genomen. Hij is al de zevende CEO die sinds 2004 de revue passeert bij de pralinemaker uit Brussel.

Op zoek naar nieuwe CEO…

De reden waarom Jacxsens is opgestapt, is niet bekend. “Geen commentaar” was het enige dat de Franstalige zakenkrant L’Echo - die het nieuws vandaag uitbracht - te horen kreeg bij het bedrijf. Het ontslag is wel bevestigd door enkele collega’s uit de chocoladebranche, die naar eigen zeggen “totaal verrast” waren.

 

Jacxsens leidde de chocolatier een eerste keer van 2004 tot 2008, jaar waarin hij naar Imperial Meat Products trok. In 2013 keerde hij terug als opvolger van Robert Torck, die al na één jaar was opgestapt uit onvrede met de koers die de raad van bestuur had uitgestippeld. Onder hem kwam de nadruk opnieuw te liggen op innovatie: zo lanceerde Leonidas ijspralines met IJsboerke (Glacio) en opende het in het Antwerpse ook enkele Leonidas Chocolates Cafés met koffieproducent Java. Volgens de recentste jaarrekening (2014-2015) steeg de omzet met 5,8% tot 83 miljoen euro, al viel de nettowinst wel met 4,5% terug tot 3,7 miljoen euro.

 

Jacxsens' plaats wordt voorlopig ingenomen door een duo: Georges Marinos (tot nog toe verantwoordelijk voor productie en logistiek) en financieel directeur Renaud Coppens.

 

…en meteen ook naar een nieuwe slogan

Behalve naar een nieuwe CEO moet Leonidas ook op zoek naar een nieuwe slogan. De Duitse groep Stork, producent van de befaamde Merci-chocolaatjes, heeft van de rechter namelijk gelijk gekregen in een zaak tegen Leonidas. Stork, dat reclame maakt met de bekende slogan ‘Merci dat jij er bent’, vond dat de Leonidas-slogan ‘Omdat jij het bent’ daar veel te dicht bij aanleunde. “Dat is profiteren van onze felbevochten naamsbekendheid”, argumenteerde de Duitse chocolademaker. En zo dacht de rechter er ook over.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.