Discounters hebben nog forse groeimarge in België | RetailDetail

Discounters hebben nog forse groeimarge in België

Discounters hebben nog forse groeimarge in België
Shutterstock

Aldi en Lidl, de twee grote discountketens in België, hebben hier nog een forse groeimarge. Dat hebben ze te danken aan de nieuwe invulling die ze de laatste jaren geven aan hun winkels, waardoor ze nu ook een breder publiek trekken.

Breed en algemeen assortiment

Tot voor enkele jaren waren Lidl en Aldi pure discounters, die een kleiner assortiment hanteerden en voornamelijk ouderen en consumenten met een laag inkomen trokken. Sinds kort is daar echter verandering in gekomen en vinden ook millennials en rijken hun weg naar de supermarktketens.

 

Die bredere doelgroep wordt aangetrokken door de nieuwe invulling van de winkels. “De prijzenvechter van weleer is een conveniencesupermarkt ­geworden, waar de consument alles kan vinden. We hebben zelf even gediscussieerd of we nog over discounters konden spreken”, zegt Frédéric Tiberghien van de Boston Consulting Group (BCG) aan De Standaard. “Het verschil met een grote supermarkt als Delhaize is dat je van één bepaald product veel minder variaties vindt, maar het assortiment is breed en algemeen.”

 

“Millennials zien een aantrekkelijk geprijsde buurtsupermarkt en hebben het concept van de hard­discount niet gekend”, voegt Jeroen Magnus van BCG daar aan toe.

 

Sterke groei marktaandeel

Vooral Lidl is op dat vlak in België op de goede weg. Het verdrievoudigde sinds 2000 zijn winkeloppervlakte en ook het marktaandeel groeide van 3 procent naar 9 procent. Eind vorig jaar werd in Geel ook de eerste Belgische ‘Lidl of the Future’ voorgesteld, die met 1.400 vierkante meter een stuk groter is dan het gemiddelde van 850 vierkante meter. Tegen 2020 moeten er in België 50 van die winkels te vinden zijn.

 

Ook Aldi heeft nog potentieel om te groeien, maar het marktaandeel is sinds 2000 slechts licht gestegen van 10 naar 11 procent. Dat komt omdat de winkels in België deel zijn van Aldi Nord, terwijl het vooral Aldi Süd is dat zwaar innoveert. Het totale marktaandeel van de discounters in België is 23 procent, maar liefst 10 procent meer dan in 2000. In verschillende landen, zoals Polen, Duitsland en Denemarken komt het marktaandeel zelfs boven 40 procent uit. In Turkije hebben de discounters maar liefst 60 procent van de markt in handen, vier keer zoveel als in 2000.

 

Klassieke ketens passen zich aan

Die groei noopt andere supermarktketens er toe om zich aan te passen. “Klassieke retailers moeten hun kosten verlagen en efficiënter worden. Ze zullen nog steeds meer mensen in de winkel hebben, maar dat kan ook een troef zijn. Ze moeten hun sterktes in de verf zetten, zoals het ruim assortiment verse producten, hun kennis van de klant via hun klantenkaarten of hun voorsprong in onlineverkoop”, aldus Tiberghien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.