Discounters hebben nog forse groeimarge in België | RetailDetail

Discounters hebben nog forse groeimarge in België

Discounters hebben nog forse groeimarge in België
Shutterstock

Aldi en Lidl, de twee grote discountketens in België, hebben hier nog een forse groeimarge. Dat hebben ze te danken aan de nieuwe invulling die ze de laatste jaren geven aan hun winkels, waardoor ze nu ook een breder publiek trekken.

Breed en algemeen assortiment

Tot voor enkele jaren waren Lidl en Aldi pure discounters, die een kleiner assortiment hanteerden en voornamelijk ouderen en consumenten met een laag inkomen trokken. Sinds kort is daar echter verandering in gekomen en vinden ook millennials en rijken hun weg naar de supermarktketens.

 

Die bredere doelgroep wordt aangetrokken door de nieuwe invulling van de winkels. “De prijzenvechter van weleer is een conveniencesupermarkt ­geworden, waar de consument alles kan vinden. We hebben zelf even gediscussieerd of we nog over discounters konden spreken”, zegt Frédéric Tiberghien van de Boston Consulting Group (BCG) aan De Standaard. “Het verschil met een grote supermarkt als Delhaize is dat je van één bepaald product veel minder variaties vindt, maar het assortiment is breed en algemeen.”

 

“Millennials zien een aantrekkelijk geprijsde buurtsupermarkt en hebben het concept van de hard­discount niet gekend”, voegt Jeroen Magnus van BCG daar aan toe.

 

Sterke groei marktaandeel

Vooral Lidl is op dat vlak in België op de goede weg. Het verdrievoudigde sinds 2000 zijn winkeloppervlakte en ook het marktaandeel groeide van 3 procent naar 9 procent. Eind vorig jaar werd in Geel ook de eerste Belgische ‘Lidl of the Future’ voorgesteld, die met 1.400 vierkante meter een stuk groter is dan het gemiddelde van 850 vierkante meter. Tegen 2020 moeten er in België 50 van die winkels te vinden zijn.

 

Ook Aldi heeft nog potentieel om te groeien, maar het marktaandeel is sinds 2000 slechts licht gestegen van 10 naar 11 procent. Dat komt omdat de winkels in België deel zijn van Aldi Nord, terwijl het vooral Aldi Süd is dat zwaar innoveert. Het totale marktaandeel van de discounters in België is 23 procent, maar liefst 10 procent meer dan in 2000. In verschillende landen, zoals Polen, Duitsland en Denemarken komt het marktaandeel zelfs boven 40 procent uit. In Turkije hebben de discounters maar liefst 60 procent van de markt in handen, vier keer zoveel als in 2000.

 

Klassieke ketens passen zich aan

Die groei noopt andere supermarktketens er toe om zich aan te passen. “Klassieke retailers moeten hun kosten verlagen en efficiënter worden. Ze zullen nog steeds meer mensen in de winkel hebben, maar dat kan ook een troef zijn. Ze moeten hun sterktes in de verf zetten, zoals het ruim assortiment verse producten, hun kennis van de klant via hun klantenkaarten of hun voorsprong in onlineverkoop”, aldus Tiberghien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lidl breidt huismerkassortiment uit met babyproducten

19/04/2018

Lidl mag stilaan het jasje van discounter inruilen voor dat van een complete retailer. De warenhuisketen ontwikkelt nu ook voor zijn babyassortiment producten van de huismerken Lupilu en Cien, die alvast sterk scoren bij de klanten.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.

Greenyard verzekert verslogistiek voor zelfstandige winkels Carrefour

19/04/2018

Een exclusieve samenwerking tussen Carrefour Belgium en versleverancier Greenyard moet het aanbod verse producten in de kleinere verkooppunten naar een hoger niveau tillen.