Distributiecentrum Vomar krijgt dak vol zonnepanelen

Distributiecentrum Vomar krijgt dak vol zonnepanelen

Het distributiecentrum van Vomar in Alkmaar krijgt ruim 4000 zonnepanelen op het dak. Het gaat om een oppervlakte van 18.000 m². Het project wordt eind oktober afgerond en kost 1,3 miljoen euro.

Volgende stap in duurzaam

De panelen wekken jaarlijks 1 miljoen KWh stroom op, voldoende om aan meer dan 300 eengezinswoningen een jaar energie te leveren. Op piekmomenten gaat deze rechtstreeks naar het distributiecentrum, van waaruit Vomar Voordeelmarkt 65 supermarkten tussen Den Helder, Noordwijk, Almere en Utrecht bevoorraadt.

 

Het plaatsen van de zonnepanelen bij het vernieuwen van het enorme dak betekent voor Vomar Voordeelmarkt een volgende stap in duurzaam ondernemen. De supermarktorganisatie rijdt onder meer met vrachtwagens met drie temperatuurzones, die diepgevroren, gekoelde en ongekoelde producten naar de winkels vervoeren. Dit beperkt het aantal transporten en vermindert de uitstoot van CO2 met 73%. Het distributiecentrum zorgt tevens voor het gescheiden inzamelen en verwerken van bedrijfsafval. Dat wordt verbrand in een nabijgelegen installatie die energie teruglevert aan het distributiecentrum.

 

Het distributiecentrum op bedrijventerrein De Boekelermeer omvat tevens een bakkerij, retourcentrale en slagerij. Het complex heeft een totaaloppervlakte van 41.000 m². De Vomar-formule telt 5500 medewerkers en bedient wekelijks 750.000 klanten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top