Distributiemedewerkers Albert Heijn blijven actie voeren

Distributiemedewerkers Albert Heijn blijven actie voeren
Shutterstock

Woensdag zijn meer dan 150 distributiemedewerkers van Albert Heijn afgezakt naar het hoofdkantoor in Zaandam. Ze wilden zo hun eis voor een betere cao opnieuw kracht bij zetten. Er wordt vooral gepleit voor een grotere loonsverhoging en meer vaste banen.

“Amerikaanse wegwerpcultuur”

De actievoerders waren afkomstig van vakbond FNV, die zich buitenspel gezet voelt omdat er eind juni wel al een akkoord werd bereikt met vakbond CNV over een nieuwe cao. Daarin staat onder andere een loonsverhoging van 3,5%, verspreid over twee jaar. FNV is het echter niet eens met die loonsverhoging en wil ook dat er meer vaste banen beschikbaar komen.

 

“AH zet de deur nu wagenwijd open voor een distributiecentrum met alleen maar goedkope uitzendkrachten. Naast de verbetering in koopkracht willen de distributiewerkers het behoud van vaste banen”, laat FNV verstaan in een persbericht. “De huidige Raad van Bestuur heeft alleen maar oog voor de aandeelhouders”, stelt Özcan Colak van FNV Handel. “Het personeelsbeleid van Albert Heijn is allang niet meer gericht op een duurzame toekomst voor de werknemers. Oer-Hollandse waarden maken plaats voor de Amerikaanse wegwerpcultuur.”

 

FNV is alvast van plan om niet op te houden met het voeren van acties, al laat Albert Heijn in een reactie verstaan dat de meerderheid van de werknemers tevreden is met de nieuwe cao. Het voegt er ook aan toe dat de winkels niet getroffen werden door de acties en dat de bevoorrading naar plan is verlopen. Albert Heijn heeft distributiecentra in Geldermalsen, Pijnacker, Tilburg, Zaandam en Zwolle, die de meer dan 880 winkels in Nederland bevoorraden. Ongeveer 4.500 werknemers van Albert Heijn vallen onder de nieuwe cao.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top