Distributiemedewerkers Albert Heijn blijven actie voeren | RetailDetail

Distributiemedewerkers Albert Heijn blijven actie voeren

Distributiemedewerkers Albert Heijn blijven actie voeren
Shutterstock

Woensdag zijn meer dan 150 distributiemedewerkers van Albert Heijn afgezakt naar het hoofdkantoor in Zaandam. Ze wilden zo hun eis voor een betere cao opnieuw kracht bij zetten. Er wordt vooral gepleit voor een grotere loonsverhoging en meer vaste banen.

“Amerikaanse wegwerpcultuur”

De actievoerders waren afkomstig van vakbond FNV, die zich buitenspel gezet voelt omdat er eind juni wel al een akkoord werd bereikt met vakbond CNV over een nieuwe cao. Daarin staat onder andere een loonsverhoging van 3,5%, verspreid over twee jaar. FNV is het echter niet eens met die loonsverhoging en wil ook dat er meer vaste banen beschikbaar komen.

 

“AH zet de deur nu wagenwijd open voor een distributiecentrum met alleen maar goedkope uitzendkrachten. Naast de verbetering in koopkracht willen de distributiewerkers het behoud van vaste banen”, laat FNV verstaan in een persbericht. “De huidige Raad van Bestuur heeft alleen maar oog voor de aandeelhouders”, stelt Özcan Colak van FNV Handel. “Het personeelsbeleid van Albert Heijn is allang niet meer gericht op een duurzame toekomst voor de werknemers. Oer-Hollandse waarden maken plaats voor de Amerikaanse wegwerpcultuur.”

 

FNV is alvast van plan om niet op te houden met het voeren van acties, al laat Albert Heijn in een reactie verstaan dat de meerderheid van de werknemers tevreden is met de nieuwe cao. Het voegt er ook aan toe dat de winkels niet getroffen werden door de acties en dat de bevoorrading naar plan is verlopen. Albert Heijn heeft distributiecentra in Geldermalsen, Pijnacker, Tilburg, Zaandam en Zwolle, die de meer dan 880 winkels in Nederland bevoorraden. Ongeveer 4.500 werknemers van Albert Heijn vallen onder de nieuwe cao.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.