Distributiemedewerkers Albert Heijn blijven actie voeren

Distributiemedewerkers Albert Heijn blijven actie voeren
Shutterstock

Woensdag zijn meer dan 150 distributiemedewerkers van Albert Heijn afgezakt naar het hoofdkantoor in Zaandam. Ze wilden zo hun eis voor een betere cao opnieuw kracht bij zetten. Er wordt vooral gepleit voor een grotere loonsverhoging en meer vaste banen.

“Amerikaanse wegwerpcultuur”

De actievoerders waren afkomstig van vakbond FNV, die zich buitenspel gezet voelt omdat er eind juni wel al een akkoord werd bereikt met vakbond CNV over een nieuwe cao. Daarin staat onder andere een loonsverhoging van 3,5%, verspreid over twee jaar. FNV is het echter niet eens met die loonsverhoging en wil ook dat er meer vaste banen beschikbaar komen.

 

“AH zet de deur nu wagenwijd open voor een distributiecentrum met alleen maar goedkope uitzendkrachten. Naast de verbetering in koopkracht willen de distributiewerkers het behoud van vaste banen”, laat FNV verstaan in een persbericht. “De huidige Raad van Bestuur heeft alleen maar oog voor de aandeelhouders”, stelt Özcan Colak van FNV Handel. “Het personeelsbeleid van Albert Heijn is allang niet meer gericht op een duurzame toekomst voor de werknemers. Oer-Hollandse waarden maken plaats voor de Amerikaanse wegwerpcultuur.”

 

FNV is alvast van plan om niet op te houden met het voeren van acties, al laat Albert Heijn in een reactie verstaan dat de meerderheid van de werknemers tevreden is met de nieuwe cao. Het voegt er ook aan toe dat de winkels niet getroffen werden door de acties en dat de bevoorrading naar plan is verlopen. Albert Heijn heeft distributiecentra in Geldermalsen, Pijnacker, Tilburg, Zaandam en Zwolle, die de meer dan 880 winkels in Nederland bevoorraden. Ongeveer 4.500 werknemers van Albert Heijn vallen onder de nieuwe cao.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Groep lanceert digitaal platform om klant te helpen bij voedingskeuzes

20/09/2017

De Colruyt Group lanceert vandaag het nieuwe digitale platform ‘Productzoeker’. Die beschikt over alle mogelijke informatie rond de voedingsproducten van de huismerken binnen de groep. Zo moet de klant eenvoudiger de juiste dieetkeuzes kunnen maken.

Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Spadel investeert 12,8 miljoen in Spa Monopole

20/09/2017

De groep Spadel gaat 12,8 miljoen euro investeren in de bottelarij Spa Monopole. Daar komt een volledige nieuwe bottelingslijn om de groei van de gearomatiseerde waters op te vangen. De uitbreiding moet in februari 2018 klaar zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Back to top