Distributiemedewerkers Albert Heijn blijven actie voeren | RetailDetail

Distributiemedewerkers Albert Heijn blijven actie voeren

Distributiemedewerkers Albert Heijn blijven actie voeren
Shutterstock

Woensdag zijn meer dan 150 distributiemedewerkers van Albert Heijn afgezakt naar het hoofdkantoor in Zaandam. Ze wilden zo hun eis voor een betere cao opnieuw kracht bij zetten. Er wordt vooral gepleit voor een grotere loonsverhoging en meer vaste banen.

“Amerikaanse wegwerpcultuur”

De actievoerders waren afkomstig van vakbond FNV, die zich buitenspel gezet voelt omdat er eind juni wel al een akkoord werd bereikt met vakbond CNV over een nieuwe cao. Daarin staat onder andere een loonsverhoging van 3,5%, verspreid over twee jaar. FNV is het echter niet eens met die loonsverhoging en wil ook dat er meer vaste banen beschikbaar komen.

 

“AH zet de deur nu wagenwijd open voor een distributiecentrum met alleen maar goedkope uitzendkrachten. Naast de verbetering in koopkracht willen de distributiewerkers het behoud van vaste banen”, laat FNV verstaan in een persbericht. “De huidige Raad van Bestuur heeft alleen maar oog voor de aandeelhouders”, stelt Özcan Colak van FNV Handel. “Het personeelsbeleid van Albert Heijn is allang niet meer gericht op een duurzame toekomst voor de werknemers. Oer-Hollandse waarden maken plaats voor de Amerikaanse wegwerpcultuur.”

 

FNV is alvast van plan om niet op te houden met het voeren van acties, al laat Albert Heijn in een reactie verstaan dat de meerderheid van de werknemers tevreden is met de nieuwe cao. Het voegt er ook aan toe dat de winkels niet getroffen werden door de acties en dat de bevoorrading naar plan is verlopen. Albert Heijn heeft distributiecentra in Geldermalsen, Pijnacker, Tilburg, Zaandam en Zwolle, die de meer dan 880 winkels in Nederland bevoorraden. Ongeveer 4.500 werknemers van Albert Heijn vallen onder de nieuwe cao.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.