Dit is 7Fresh, de hightech supermarkt van JD.com

Dit is 7Fresh, de hightech supermarkt van JD.com
Foto's: JD.com

De toekomst van de foodretail bevindt zich in China. Na Alibaba opende recent ook grote rivaal JD.com een hoogtechnologische supermarkt. 7Fresh integreert e-commercetechnologie op de winkelvloer en mikt op wel duizend vestigingen.

 

Autonome winkelwagentjes

De eerste vestiging van 7Fresh opende net voor de jaarwisseling in het Dazu Plaza Shopping Center in Peking, vlakbij het hoofdkantoor van JD.com. De winkel is 4.000 m² groot en haalt 75% van zijn omzet uit de verkoop van versproducten, waaronder heel wat importwaren die zeker voor Chinese klanten bijzonder exclusief zijn: denk aan Spaanse Ibericoham, verse zeevruchten uit Japan of Franse patisserie. Klanten die dat wensen, kunnen de verse producten ook laten bereiden om ze ter plaatse te consumeren in het restaurant: op die manier combineert het winkelconcept retail met foodservice.

 

Om het assortiment af te stemmen op de verwachtingen van shoppers, maakt 7Fresh gebruik van 'big data analytics'. Door middel van geavanceerde technologie wil de retailer zijn shoppers een persoonlijke en educatieve winkelervaring bieden. ‘Magische spiegels’ tonen automatisch informatie over de herkomst en de voedingswaarde van de producten die klanten uit de rekken nemen. Het doet denken aan de technologie die Coop in 2016 al toonde in Milaan.

 

De winkels zullen binnenkort ook beschikken over slimme winkelwagentjes die autonoom de klanten doorheen de winkel gidsen, zodat ze handenvrij kunnen winkelen, zonder zich druk te maken over hun aankopen. Scannen en afrekenen kan via een mobiele app en digitale betaaltechnologie. 7Fresh levert bovendien bestellingen aan huis in een straal van vijf kilometer rond de winkel – en vaak al binnen de dertig minuten.

 

Blockchain

7Fresh ambieert wel duizend vestigingen over heel China in de loop van de komende drie tot vijf jaar. Daarmee lijkt de keten een wedren te starten met Hema, de hoogtechnologische supermarktketen van Alibaba, die momenteel 25 verkooppunten telt en er dit jaar een dertigtal wil openen.

 

Met de lancering van 7Fresh illustreert JD.com naar eigen zeggen hoe de traditionele retail vandaag wordt aangejaagd door e-commercetechnologie. De boom van e-commerce in China is immers voor een groot deel te wijten (of te danken) aan het ontbreken van een goed uitgebouwd fysiek winkelaanbod, en die achterstand loopt men nu in. De retailer gaat prat op de meest efficiënte inkoop-, opslag- en logistieke operaties in China, met een gegarandeerde koude keten tot de laatste mijl.

 

Daarnaast werkt JD samen met een groeiend aantal partners om blockchaintechnologie in te zetten voor het traceren van elke stap in de bevoorradingsketen, van productie tot levering. Niet onbelangrijk: één van de aandeelhouders van JD.com is het Amerikaanse Walmart

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dochterbedrijf Alibaba op weg naar België

23/01/2018

Het Chinese Alibaba bekijkt de mogelijkheid om een filiaal van dochterbedrijf Ant Financial te openen in Brussel. Dat bedrijf is gespecialiseerd in financiële producten, zoals Alipay. Een definitieve beslissing over het filiaal is er nog niet genomen.

Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Back to top