Dit is het strijdplan van Lidl in de VS

Dit is het strijdplan van Lidl in de VS
Foto: RetailDetail Food

Op 15 juni is het zover: dan opent Lidl de eerste Amerikaanse winkels. De operaties worden mede geleid door een oude bekende, die ook in Nederland en België actief was. Maar de hamvraag is: moet Ahold Delhaize zich bedreigd voelen? 

Prijzenslag

De Amerikaanse vakpers kon deze week kennismaken met het plaatselijke management van de discounter en kreeg een briefing over de aanpak en de ambities van de keten in de Verenigde Staten. Na een voorbereidingsperiode van twee jaar zullen de eerste twintig Amerikaanse winkels vanaf 15 juni openen in de staten North Carolina, South Carolina en Virginia. Binnen het jaar volgen nog tachtig bijkomende locaties, onder andere in Ohio en Texas.

 

Volgens verschillende waarnemers stevent Lidl af op meer dan 330 winkels tegen 2020. Met die aantallen blijft Lidl voorlopig een kleine garnaal in vergelijking met concurrenten als Aldi (1.600 winkels), Kroger en Walmart. Of zelfs met Ahold Delhaize, dat in dezelfde regio actief is. Toch laat de impact van de komst zich nu al voelen: de discounter kondigde immers aan dat zijn producten tot wel 50% goedkoper zouden zijn dan die van concurrenten, wat meteen een prijzenslag veroorzaakte. Walmart zou zijn leveranciers onder druk zetten om tot 15% goedkoper te kunnen zijn dan concurrenten, en Aldi mikt zelfs op een prijspeil tot 21% goedkoper.

 

Titanenoorlog

Die prijzenoorlog drukt ook op de marges van Ahold Delhaize, al bleek de groep bij de recente kwartaalresultaten nog vrij goed stand te houden. De synergie werpt haar eerste vruchten af in de Verenigde Staten en dat is bemoedigend. Met een strategie die mikt op kostenbeheersing en differentiatie en die ook e-commerce omarmt, moet Ahold Delhaize de wapens in handen hebben om terug te vechten. Logischerwijs houden analisten toch een slag om de arm: je hebt hier uiteindelijk te maken met een titanenoorlog. 

 

In die context is de boodschap van Lidl helder: consumenten hoeven zich niet langer neer te leggen bij het compromis dat lagere prijzen ook een inferieure kwaliteit met zich meebrengen, en dat een voordelige shoppingtrip veel tijd in beslag neemt. Dat is dan weer heel herkenbaar. “Mensen willen goeie kwaliteit tegen een goede prijs, en ze willen niet de hele dag in de winkel besteden, ze willen verder met hun leven. Dat is onze sterkte”, aldus CEO Brendan Proctor, die wijst op het grote aanpassingsvermogen van de retailer. Zelf deed hij eerder ervaring op bij Lidl in Oostenrijk en Ierland.

 

Europese kwaliteit

Opmerkelijk: zijn luitenant heet Boudewijn Tiktak: de voormalige inkoopmanager bij Lidl Nederland en commercieel directeur bij Lidl België en Luxemburg. Nu is hij 'chief commercial officer' en Tegenover onze Amerikaanse collega’s van Supermarket News benadrukt hij de Europese kwaliteit van het Lidl-assortiment, dat weliswaar voor het overgrote deel (85%) in de VS wordt ingekocht. Er zal Black Angus-vlees in de koeltogen liggen, vis met het MSC-label, vers afgebakken brood, fairtrade chocolade, bio-producten… En alle producten komen met de ‘Lidl Love it’-kwaliteitsgarantie: niet tevreden, geld terug. 

 

De Amerikaanse winkels zullen gemiddeld zo’n 1.800 m² groot zijn, wat dus groter is dan de gemiddelde Lidl bij ons, maar eerder klein naar Amerikaanse normen. Ze zullen zeven dagen per week openen, van 8u tot 21u, en ze verkopen voor 90% huismerken. Ook daarin verschillen ze duidelijk van de lokale collega’s, want huismerken zijn in de VS immers nog lang niet zo sterk ontwikkeld als in Europa. Lidl positioneert zich dan ook als een vernieuwer, onder de hashtag #RethinkGrocery. De sociale media-accounts staan klaar. De concurrenten ook. Wordt interessant!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte Colruyt een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

 

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7 procent ten opzichte van een jaar eerder. Daarbij presteerden een aantal producten zeer goed en anderen weer iets minder.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Back to top