Dit is het strijdplan van Lidl in de VS

Dit is het strijdplan van Lidl in de VS
Foto: RetailDetail Food

Op 15 juni is het zover: dan opent Lidl de eerste Amerikaanse winkels. De operaties worden mede geleid door een oude bekende, die ook in Nederland en België actief was. Maar de hamvraag is: moet Ahold Delhaize zich bedreigd voelen? 

Prijzenslag

De Amerikaanse vakpers kon deze week kennismaken met het plaatselijke management van de discounter en kreeg een briefing over de aanpak en de ambities van de keten in de Verenigde Staten. Na een voorbereidingsperiode van twee jaar zullen de eerste twintig Amerikaanse winkels vanaf 15 juni openen in de staten North Carolina, South Carolina en Virginia. Binnen het jaar volgen nog tachtig bijkomende locaties, onder andere in Ohio en Texas.

 

Volgens verschillende waarnemers stevent Lidl af op meer dan 330 winkels tegen 2020. Met die aantallen blijft Lidl voorlopig een kleine garnaal in vergelijking met concurrenten als Aldi (1.600 winkels), Kroger en Walmart. Of zelfs met Ahold Delhaize, dat in dezelfde regio actief is. Toch laat de impact van de komst zich nu al voelen: de discounter kondigde immers aan dat zijn producten tot wel 50% goedkoper zouden zijn dan die van concurrenten, wat meteen een prijzenslag veroorzaakte. Walmart zou zijn leveranciers onder druk zetten om tot 15% goedkoper te kunnen zijn dan concurrenten, en Aldi mikt zelfs op een prijspeil tot 21% goedkoper.

 

Titanenoorlog

Die prijzenoorlog drukt ook op de marges van Ahold Delhaize, al bleek de groep bij de recente kwartaalresultaten nog vrij goed stand te houden. De synergie werpt haar eerste vruchten af in de Verenigde Staten en dat is bemoedigend. Met een strategie die mikt op kostenbeheersing en differentiatie en die ook e-commerce omarmt, moet Ahold Delhaize de wapens in handen hebben om terug te vechten. Logischerwijs houden analisten toch een slag om de arm: je hebt hier uiteindelijk te maken met een titanenoorlog. 

 

In die context is de boodschap van Lidl helder: consumenten hoeven zich niet langer neer te leggen bij het compromis dat lagere prijzen ook een inferieure kwaliteit met zich meebrengen, en dat een voordelige shoppingtrip veel tijd in beslag neemt. Dat is dan weer heel herkenbaar. “Mensen willen goeie kwaliteit tegen een goede prijs, en ze willen niet de hele dag in de winkel besteden, ze willen verder met hun leven. Dat is onze sterkte”, aldus CEO Brendan Proctor, die wijst op het grote aanpassingsvermogen van de retailer. Zelf deed hij eerder ervaring op bij Lidl in Oostenrijk en Ierland.

 

Europese kwaliteit

Opmerkelijk: zijn luitenant heet Boudewijn Tiktak: de voormalige inkoopmanager bij Lidl Nederland en commercieel directeur bij Lidl België en Luxemburg. Nu is hij 'chief commercial officer' en Tegenover onze Amerikaanse collega’s van Supermarket News benadrukt hij de Europese kwaliteit van het Lidl-assortiment, dat weliswaar voor het overgrote deel (85%) in de VS wordt ingekocht. Er zal Black Angus-vlees in de koeltogen liggen, vis met het MSC-label, vers afgebakken brood, fairtrade chocolade, bio-producten… En alle producten komen met de ‘Lidl Love it’-kwaliteitsgarantie: niet tevreden, geld terug. 

 

De Amerikaanse winkels zullen gemiddeld zo’n 1.800 m² groot zijn, wat dus groter is dan de gemiddelde Lidl bij ons, maar eerder klein naar Amerikaanse normen. Ze zullen zeven dagen per week openen, van 8u tot 21u, en ze verkopen voor 90% huismerken. Ook daarin verschillen ze duidelijk van de lokale collega’s, want huismerken zijn in de VS immers nog lang niet zo sterk ontwikkeld als in Europa. Lidl positioneert zich dan ook als een vernieuwer, onder de hashtag #RethinkGrocery. De sociale media-accounts staan klaar. De concurrenten ook. Wordt interessant!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Back to top