Dole Food komt in Ierse handen | RetailDetail

Dole Food komt in Ierse handen

Dole Food komt in Ierse handen
Shutterstock

Het Amerikaanse Dole Food, lange tijd in het vizier van het Belgische Greenyard, komt in handen van het Ierse Total Produce. Dat neemt in een eerste fase 45% van de aandelen over, maar heeft ook een optie op de rest van het bedrijf.

 

Volledige overname binnen vijf jaar

Total Produce telt in eerste instantie 300 miljoen dollar (240 miljoen euro) neer voor 45% van de aandelen. Daarnaast kan het in een latere fase voor een bedrag tussen 562 en 762 miljoen dollar (450-610 miljoen euro) de overige 55% van de aandelen overnemen. Die tweede stap moet Total Produce wel binnen de vijf jaar zetten, schrijft De Tijd. Doet het dat niet, dan kan Dole-eigenaar David Murdock het ganse bedrijf aan een derde partij verkopen.

 

Eind vorig jaar leek het er even op dat het Belgische Greenyard tot een overname van Dole zou overgaan. Het zou in zijn sector zo het grootste bedrijf ter wereld worden, maar de onderhandelingen werden na een tijdje stopgezet door Greenyard omdat de vraagprijs te hoog was. “Greenyard gaat nu voort met de strategie die we in de afgelopen jaren hebben uitgetekend. De onderhandelingen met Dole stoppen, maar Greenyard stopt niet met door te werken”, zei topman Hein Deprez toen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.