Dollar drukt resultaten PepsiCo

Dollar drukt resultaten PepsiCo

In het eerste kwartaal van het huidige boekjaar is de omzet van het Amerikaanse PepsiCo met drie procent gedaald, de winst ging zelfs met een kwart omlaag. Die daling kwam deels door de sterke dollar en mindere prestaties in Latijns-Amerika en Europa.

Fikse daling nettowinst

Het is ondertussen al het zesde kwartaal op rij dat de omzet van PepsiCo daalt: ditmaal ging die met 2,9% omlaag naar 11,86 miljard dollar (10,5 miljard euro). In Europa en Sub-Sahara-Afrika daalde de omzet met 9,1% naar 1,36 miljard dollar (1,2 miljard euro), maar dat was niets vergeleken met de daling in Latijns-Amerika: daar daalde de omzet met maar liefst 26,3% naar 1,04 miljard dollar (920 miljoen euro).

 

Ook de wisselkoerseffecten hadden een negatieve impact van 4,5% op de omzet van PepsiCo. De organische omzet van PepsiCo steeg immers wel met 3,5% in het eerste kwartaal. PepsiCo verwacht nog steeds dat die met 4% zal groeien over het volledige boekjaar.

 

De nettowinst van het bedrijf daalde dan weer met 24%, van 1,22 miljard dollar (1,1 miljard euro) naar 931 miljoen dollar (824 miljoen euro). Dat was grotendeels te wijten aan een waardevermindering van 373 miljoen dollar (330 miljoen euro) op het aandeel van PepsiCo in Tingyi-Asahi Beverages Holding.

 

PepsiCo is bij ons bekend van het drankenmerk Pepsi, maar het is tevens het bedrijf achter merken als Lay’s, Looza, Doritos, Tropicana en Smiths.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zooplus groeit met vijfde in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet van huisdierenwebshop Zooplus met 22% gegroeid naar 277 miljoen euro. Daarmee zet het bedrijf de groei van de eerste kwartalen verder.

Fnac Darty groeit met 6 procent in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet Fnac Darty met 6% gegroeid naar 1,792 miljard euro. Daarbij meldt het bedrijf tevens dat de integratie van Fnac en Darty voorloopt op schema. Ook in de Benelux was er sprake van groei.

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Back to top