Dollar drukt resultaten PepsiCo | RetailDetail

Dollar drukt resultaten PepsiCo

Dollar drukt resultaten PepsiCo

In het eerste kwartaal van het huidige boekjaar is de omzet van het Amerikaanse PepsiCo met drie procent gedaald, de winst ging zelfs met een kwart omlaag. Die daling kwam deels door de sterke dollar en mindere prestaties in Latijns-Amerika en Europa.

Fikse daling nettowinst

Het is ondertussen al het zesde kwartaal op rij dat de omzet van PepsiCo daalt: ditmaal ging die met 2,9% omlaag naar 11,86 miljard dollar (10,5 miljard euro). In Europa en Sub-Sahara-Afrika daalde de omzet met 9,1% naar 1,36 miljard dollar (1,2 miljard euro), maar dat was niets vergeleken met de daling in Latijns-Amerika: daar daalde de omzet met maar liefst 26,3% naar 1,04 miljard dollar (920 miljoen euro).

 

Ook de wisselkoerseffecten hadden een negatieve impact van 4,5% op de omzet van PepsiCo. De organische omzet van PepsiCo steeg immers wel met 3,5% in het eerste kwartaal. PepsiCo verwacht nog steeds dat die met 4% zal groeien over het volledige boekjaar.

 

De nettowinst van het bedrijf daalde dan weer met 24%, van 1,22 miljard dollar (1,1 miljard euro) naar 931 miljoen dollar (824 miljoen euro). Dat was grotendeels te wijten aan een waardevermindering van 373 miljoen dollar (330 miljoen euro) op het aandeel van PepsiCo in Tingyi-Asahi Beverages Holding.

 

PepsiCo is bij ons bekend van het drankenmerk Pepsi, maar het is tevens het bedrijf achter merken als Lay’s, Looza, Doritos, Tropicana en Smiths.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten.