Dollar drukt resultaten PepsiCo | RetailDetail

Dollar drukt resultaten PepsiCo

Dollar drukt resultaten PepsiCo

In het eerste kwartaal van het huidige boekjaar is de omzet van het Amerikaanse PepsiCo met drie procent gedaald, de winst ging zelfs met een kwart omlaag. Die daling kwam deels door de sterke dollar en mindere prestaties in Latijns-Amerika en Europa.

Fikse daling nettowinst

Het is ondertussen al het zesde kwartaal op rij dat de omzet van PepsiCo daalt: ditmaal ging die met 2,9% omlaag naar 11,86 miljard dollar (10,5 miljard euro). In Europa en Sub-Sahara-Afrika daalde de omzet met 9,1% naar 1,36 miljard dollar (1,2 miljard euro), maar dat was niets vergeleken met de daling in Latijns-Amerika: daar daalde de omzet met maar liefst 26,3% naar 1,04 miljard dollar (920 miljoen euro).

 

Ook de wisselkoerseffecten hadden een negatieve impact van 4,5% op de omzet van PepsiCo. De organische omzet van PepsiCo steeg immers wel met 3,5% in het eerste kwartaal. PepsiCo verwacht nog steeds dat die met 4% zal groeien over het volledige boekjaar.

 

De nettowinst van het bedrijf daalde dan weer met 24%, van 1,22 miljard dollar (1,1 miljard euro) naar 931 miljoen dollar (824 miljoen euro). Dat was grotendeels te wijten aan een waardevermindering van 373 miljoen dollar (330 miljoen euro) op het aandeel van PepsiCo in Tingyi-Asahi Beverages Holding.

 

PepsiCo is bij ons bekend van het drankenmerk Pepsi, maar het is tevens het bedrijf achter merken als Lay’s, Looza, Doritos, Tropicana en Smiths.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft er mee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij ze betere voorwaarden krijgen. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi richt de blik op Italië

16/02/2018

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

Back to top