Drankengroep Diageo klinkt op sterk halfjaar

Drankengroep Diageo klinkt op sterk halfjaar

Drankengroep Diageo klinkt op sterk halfjaar

De sterkedranken- en biergroep Diageo zag in het eerste halfjaar van zijn gebroken boekjaar de omzet en de winst mooi stijgen, met dank aan hogere prijzen en de daling van het Britse pond.

Beter dan verwacht

Het Britse drankenconcern Diageo, bekend van onder meer Smirnoff (wodka), Johnnie Walker (whisky) en Guinness (bier), heeft de groeivertraging van de voorbije jaren blijkbaar doorgeslikt: de groep wist de voorbije zes maanden op eigen kracht omzet én bedrijfswinst met bijna 4,5% op te voeren tot respectievelijk 6,4 miljard pond (ca. 7,5 miljard euro) en 2,1 miljard pond (net geen 2,5 miljard euro).

 

Inclusief wisselkoerseffecten is de sprong voorwaarts ronduit indrukwekkend: dan ging de omzet er 14,5% op vooruit en de operationele winst zelfs 28%. Dat komt door de daling van het pond sinds het brexit-referendum, want Diageo realiseert het gros van zijn omzet in euro en dollar.

 

In zijn toelichting onderstreept Diageo-topman Ivan Menezes vooral de prima prestatie van de sterkedrankenportefeuille op de Amerikaanse markt. De CEO bevestigde meteen ook de doelstellingen van zijn bedrijf op middellange termijn: een “consistente groei van 4 à 6 procent” en een verbetering van de winstmarge met honderd basispunten (een vol procentpunt dus) tegen de zomer van 2019.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.