Drankengroep Diageo klinkt op sterk halfjaar

Drankengroep Diageo klinkt op sterk halfjaar

Drankengroep Diageo klinkt op sterk halfjaar

De sterkedranken- en biergroep Diageo zag in het eerste halfjaar van zijn gebroken boekjaar de omzet en de winst mooi stijgen, met dank aan hogere prijzen en de daling van het Britse pond.

Beter dan verwacht

Het Britse drankenconcern Diageo, bekend van onder meer Smirnoff (wodka), Johnnie Walker (whisky) en Guinness (bier), heeft de groeivertraging van de voorbije jaren blijkbaar doorgeslikt: de groep wist de voorbije zes maanden op eigen kracht omzet én bedrijfswinst met bijna 4,5% op te voeren tot respectievelijk 6,4 miljard pond (ca. 7,5 miljard euro) en 2,1 miljard pond (net geen 2,5 miljard euro).

 

Inclusief wisselkoerseffecten is de sprong voorwaarts ronduit indrukwekkend: dan ging de omzet er 14,5% op vooruit en de operationele winst zelfs 28%. Dat komt door de daling van het pond sinds het brexit-referendum, want Diageo realiseert het gros van zijn omzet in euro en dollar.

 

In zijn toelichting onderstreept Diageo-topman Ivan Menezes vooral de prima prestatie van de sterkedrankenportefeuille op de Amerikaanse markt. De CEO bevestigde meteen ook de doelstellingen van zijn bedrijf op middellange termijn: een “consistente groei van 4 à 6 procent” en een verbetering van de winstmarge met honderd basispunten (een vol procentpunt dus) tegen de zomer van 2019.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.