Drankenproducent Diageo klinkt op succesvol halfjaar | RetailDetail

Drankenproducent Diageo klinkt op succesvol halfjaar

Drankenproducent Diageo klinkt op succesvol halfjaar
Foto: Nataliya Hora / Shutterstock.com

Drankenholding Diageo, bekend van merken als Johnnie Walker, Smirnoff en Gordon's, tekende in het voorbije halfjaar een organische omzetstijging van 4,2% op. Het Britse bedrijf kreeg echter klappen door de wisselkoers, wat veel van die groei teniet deed. 

 

Afgestraft door sterkere Britse pond

In de tweede helft van 2017, boekhoudkundig de eerste jaarhelft van het boekjaar bij Diageo, zag ’s werelds grootste drankengroep de omzet met 4,2% stijgen. Dat is licht meer dan wat analisten verwachtten: zij gingen uit van 3,7% omzetstijging. Van die omzet ging niettemin nog 134 miljoen dollar verloren aan negatieve wisselkoerseffecten en gingen de nettoverkoopcijfers van 6,42 miljard dollar naar 6,53 miljard dollar (5,21 miljard euro). 

 

Het sterker wordende Britse pond ten opzichte van een dalende dollar kwam de sterkedrankholding duur te staan. Historisch haalt Diageo immers zowel het meeste omzet als het meeste winst op de Amerikaanse markt. Uiteindelijk kwam de omzetgroei quasi gelijk uit met de volumegroei: 1,7% netto-omzet ten opzichte van 1,8% meer volume. De groei door prijsstijgingen – goed voor 149 miljoen dollar (circa 110 miljoen euro) – zijn op die manier verloren gegaan, maar Diageo onthoudt vooral dat het “blijvend positief momentum” geniet, aldus CEO Ivan Menezes.

 

Whisky op kop, wodka in de staart

“We hebben de investering in onze merken opgedreven en de organische operationele marge uitgebreid dankzij onze volgehouden focus op het brengen van efficiëntie en rendement doorheen het bedrijf”, voegt Menezes nog toe. De operationele marge steeg van 32,2% naar 33,5% op jaarbasis. 

 

Diageo boekte in de zes maanden tot eind december 2,19 miljard dollar (1,75 miljard euro) operationele winst, een toename van 6,1% ten opzichte van een jaar eerder. Het drankbedrijf investeerde in de periode 7% meer in marketing, vooral om de whisky- en wodkaverkoop in de Verenigde Staten op te drijven. Daar viel de verkoop met een organische groei van 2% immers tegen, terwijl in Europa en Turkije de omzet met 4% omhoog ging. Sterkste groeiers waren de regio’s Latijns-Amerika en Asia-Pacific, met elk een organische groei van 7%. 

 

Schotse whisky, Diageo’s belangrijkste categorie, werd wereldwijd 3% meer verkocht, terwijl wodka de grootste klappen kreeg en liefst 6% minder over de toonbanken ging. Voor het hele boekjaar, dat eind juni 2018 eindigt, blijven de verwachtingen volgens topman Menezes onveranderd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.