Drie apps tegen voedselverspilling

Drie apps tegen voedselverspilling

In de strijd tegen voedselverlies is een nieuwe trend opgedoken: apps die shoppers attent maken op bijna vervallen voedingsproducten. 

Driedubbele winst

De app toont consumenten op basis van hun locatie waar ze producten kunnen vinden die afgeprijsd worden omdat ze hun uiterste houdbaarheidsdatum naderen. Supermarkten kunnen op die manier hun snelverkoop promoten. Consumenten kunnen zaakjes doen en krijgen tegelijk het warme gevoel dat ze bijdragen tot een meer duurzame voedselketen. De uitgever incasseert een bijdrage van de supermarkten die deelnemen: driedubbele winst! 

 

1. Afgeprijsd


Wie/wat? 

De Afgeprijsd app is een initiatief van het Nederlandse bedrijf NoFoodWasted. Deze startup heeft zich, sinds haar oprichting twee jaar geleden, voorgenomen om van voedselverspilling een bewuste keuze te maken. August de Vocht creëert innovatieve toepassingen die het onnodig weggooien van voedsel voorkomen en rendabel zijn voor alle betrokken partijen. 

 

Bijzonder? 

Sinds kort bevat de app een boodschappenlijst, die gekoppeld is aan het real time overzicht van de producten in de supermarkt en kan gedeeld worden met familie, vrienden en bekenden. “Met een boodschappenlijstje koop je als consument bewuster in. Als je weet wat je nodig hebt, koop je namelijk minder producten.”  

 

Succes? 

De Afgeprijsd app werd succesvol gelanceerd bij honderd supermarkten van vijf verschillende ketens in vier Nederlandse provincies. “Het plan is om Afgeprijsd binnen een jaar bij 300 supermarkten te introduceren, binnen twee jaar in België en Duitsland actief te zijn en binnen drie jaar in 2800 Europese winkels gebruikt te worden”, zegt De Vocht.

 

2. Zéro-Gachis  

Wie/wat? 

Een Frans initiatief van twee jonge Bretoenen, de broers Paul-Adrien en Christophe Menez. Om de toch vaak amateuristische communicatie rond snelverkoop in de supermarkt te professionaliseren, lanceerden ze eerst een website, dan een app en nu ook POS-materiaal. 

 

Bijzonder? 

Zéro-Gachis ontwikkelde een intelligent systeem dat automatisch snelverkoopetiketten met een verlaagde prijs afdrukt op basis van de houdbaarheidsdatum. Bovendien voorziet het concept in de winkel een Zéro-Gachis zone met een herkenbare branding, waar alle afgeprijsde producten bij elkaar worden gezet. 

 

Succes? 

Momenteel nemen meer dan honderd supermarkten in Frankrijk deel aan de service, waaronder franchisewinkels van onder andere E.Leclerc, Carrefour, Intermarché en Système U. Ook in Spanje ging de app van start. Het Franse bedrijf heeft eerder dit jaar aangegeven dat het ook op zoek is naar partners in België.

 

3. Rekub

Wie/wat?

Rekub, opgericht door Ellien Stinissen en Marijke Dejongh, is een Belgische non-profitorganisatie die de voedselverspilling wil terugdringen. Dat doen ze onder andere met een pop-uprestaurant in Antwerpen, dat enkel kookt met voedsel dat niet tijdig verkocht werd in de supermarkt (Albert Heijn en Bio-Planet) of bij lokale (bio)boeren. Nu lanceert de organisatie ook een 'food waste app'. 


Bijzonder?

Rekub draait op idealisme. De app is daarom volledig gratis, ook voor de deelnemende supermarkten en speciaalzaken (bakkers, slagers, kruideniers…). Bedoeling is dat handelaars in de app aangeven welke producten ze met korting willen verkopen, waarna shoppers zich kunnen melden om het voedsel nog dezelfde dag op te halen. 


Succes? 

Daarvoor is het nog nét te vroeg. De app wordt momenteel gelanceerd, in eerste instantie voor de regio’s Antwerpen, Brussel en Gent. Geïnteresseerde handelaars mogen zich melden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top