Drie apps tegen voedselverspilling

Drie apps tegen voedselverspilling

In de strijd tegen voedselverlies is een nieuwe trend opgedoken: apps die shoppers attent maken op bijna vervallen voedingsproducten. 

Driedubbele winst

De app toont consumenten op basis van hun locatie waar ze producten kunnen vinden die afgeprijsd worden omdat ze hun uiterste houdbaarheidsdatum naderen. Supermarkten kunnen op die manier hun snelverkoop promoten. Consumenten kunnen zaakjes doen en krijgen tegelijk het warme gevoel dat ze bijdragen tot een meer duurzame voedselketen. De uitgever incasseert een bijdrage van de supermarkten die deelnemen: driedubbele winst! 

 

1. Afgeprijsd


Wie/wat? 

De Afgeprijsd app is een initiatief van het Nederlandse bedrijf NoFoodWasted. Deze startup heeft zich, sinds haar oprichting twee jaar geleden, voorgenomen om van voedselverspilling een bewuste keuze te maken. August de Vocht creëert innovatieve toepassingen die het onnodig weggooien van voedsel voorkomen en rendabel zijn voor alle betrokken partijen. 

 

Bijzonder? 

Sinds kort bevat de app een boodschappenlijst, die gekoppeld is aan het real time overzicht van de producten in de supermarkt en kan gedeeld worden met familie, vrienden en bekenden. “Met een boodschappenlijstje koop je als consument bewuster in. Als je weet wat je nodig hebt, koop je namelijk minder producten.”  

 

Succes? 

De Afgeprijsd app werd succesvol gelanceerd bij honderd supermarkten van vijf verschillende ketens in vier Nederlandse provincies. “Het plan is om Afgeprijsd binnen een jaar bij 300 supermarkten te introduceren, binnen twee jaar in België en Duitsland actief te zijn en binnen drie jaar in 2800 Europese winkels gebruikt te worden”, zegt De Vocht.

 

2. Zéro-Gachis  

Wie/wat? 

Een Frans initiatief van twee jonge Bretoenen, de broers Paul-Adrien en Christophe Menez. Om de toch vaak amateuristische communicatie rond snelverkoop in de supermarkt te professionaliseren, lanceerden ze eerst een website, dan een app en nu ook POS-materiaal. 

 

Bijzonder? 

Zéro-Gachis ontwikkelde een intelligent systeem dat automatisch snelverkoopetiketten met een verlaagde prijs afdrukt op basis van de houdbaarheidsdatum. Bovendien voorziet het concept in de winkel een Zéro-Gachis zone met een herkenbare branding, waar alle afgeprijsde producten bij elkaar worden gezet. 

 

Succes? 

Momenteel nemen meer dan honderd supermarkten in Frankrijk deel aan de service, waaronder franchisewinkels van onder andere E.Leclerc, Carrefour, Intermarché en Système U. Ook in Spanje ging de app van start. Het Franse bedrijf heeft eerder dit jaar aangegeven dat het ook op zoek is naar partners in België.

 

3. Rekub

Wie/wat?

Rekub, opgericht door Ellien Stinissen en Marijke Dejongh, is een Belgische non-profitorganisatie die de voedselverspilling wil terugdringen. Dat doen ze onder andere met een pop-uprestaurant in Antwerpen, dat enkel kookt met voedsel dat niet tijdig verkocht werd in de supermarkt (Albert Heijn en Bio-Planet) of bij lokale (bio)boeren. Nu lanceert de organisatie ook een 'food waste app'. 


Bijzonder?

Rekub draait op idealisme. De app is daarom volledig gratis, ook voor de deelnemende supermarkten en speciaalzaken (bakkers, slagers, kruideniers…). Bedoeling is dat handelaars in de app aangeven welke producten ze met korting willen verkopen, waarna shoppers zich kunnen melden om het voedsel nog dezelfde dag op te halen. 


Succes? 

Daarvoor is het nog nét te vroeg. De app wordt momenteel gelanceerd, in eerste instantie voor de regio’s Antwerpen, Brussel en Gent. Geïnteresseerde handelaars mogen zich melden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Italiaanse gelato marktleider in Europa

11/08/2017

De Italiaanse keuken is vermaard over heel de wereld, waarbij nogal snel wordt gedacht aan pasta en pizza, maar ook op vlak van ijsjes hebben de Italianen een sterke reputatie. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: de Italianen zijn Europees marktleider.

Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid

11/08/2017

De helft van de werknemers van de Albert Heijn aan de Groenplaats in Antwerpen is ziek of afwezig door de onzekerheid die er heerst rond de winkel. Die moet verkocht worden vanwege de fusie, maar dat lukt maar niet.

Oprah Winfrey in zee met Kraft Heinz

10/08/2017

De Amerikaanse tv-ster Oprah Winfrey heeft samen met Kraft Heinz een gamma “gezonde en voedzame soepen en bijgerechten” ontwikkeld. De producten, voorlopig enkel voor de Amerikaanse markt, moeten Kraft Heinz opnieuw aan omzetgroei helpen.

“Eén Antwerpse winkel blokkeert fusie Albert Heijn-Delhaize in België”

10/08/2017

De fusie van Albert Heijn en Delhaize is in België nog altijd niet afgerond. De oorzaak: één Antwerpse winkel raakt maar niet verkocht, zo schrijft De Standaard. En dat één jaar nadat de fusie op groepsniveau beklonken werd.

Topmannen Diageo krijgen lagere bonussen na slechte resultaten

09/08/2017

De Britse drankenproducent Diageo heeft de bonussen van zijn CEO en CFO een stuk verlaagd, nadat het bedrijf er niet in slaagde om de doelstellingen te behalen. Zo wordt de bonus van CEO Ivan Menezes met 35% verminderd.

Ahold Delhaize blijft het moeilijk hebben in België

09/08/2017

Het Belgisch-Nederlandse supermarktbedrijf Ahold Delhaize heeft er een sterk tweede kwartaal opzitten en denkt zelfs meer te kunnen besparen dankzij de fusie dan eerst voorspeld. Langs de andere kant blijft de Belgische tak wel zwak presteren.

Back to top