Drie apps tegen voedselverspilling

Drie apps tegen voedselverspilling

In de strijd tegen voedselverlies is een nieuwe trend opgedoken: apps die shoppers attent maken op bijna vervallen voedingsproducten. 

Driedubbele winst

De app toont consumenten op basis van hun locatie waar ze producten kunnen vinden die afgeprijsd worden omdat ze hun uiterste houdbaarheidsdatum naderen. Supermarkten kunnen op die manier hun snelverkoop promoten. Consumenten kunnen zaakjes doen en krijgen tegelijk het warme gevoel dat ze bijdragen tot een meer duurzame voedselketen. De uitgever incasseert een bijdrage van de supermarkten die deelnemen: driedubbele winst! 

 

1. Afgeprijsd


Wie/wat? 

De Afgeprijsd app is een initiatief van het Nederlandse bedrijf NoFoodWasted. Deze startup heeft zich, sinds haar oprichting twee jaar geleden, voorgenomen om van voedselverspilling een bewuste keuze te maken. August de Vocht creëert innovatieve toepassingen die het onnodig weggooien van voedsel voorkomen en rendabel zijn voor alle betrokken partijen. 

 

Bijzonder? 

Sinds kort bevat de app een boodschappenlijst, die gekoppeld is aan het real time overzicht van de producten in de supermarkt en kan gedeeld worden met familie, vrienden en bekenden. “Met een boodschappenlijstje koop je als consument bewuster in. Als je weet wat je nodig hebt, koop je namelijk minder producten.”  

 

Succes? 

De Afgeprijsd app werd succesvol gelanceerd bij honderd supermarkten van vijf verschillende ketens in vier Nederlandse provincies. “Het plan is om Afgeprijsd binnen een jaar bij 300 supermarkten te introduceren, binnen twee jaar in België en Duitsland actief te zijn en binnen drie jaar in 2800 Europese winkels gebruikt te worden”, zegt De Vocht.

 

2. Zéro-Gachis  

Wie/wat? 

Een Frans initiatief van twee jonge Bretoenen, de broers Paul-Adrien en Christophe Menez. Om de toch vaak amateuristische communicatie rond snelverkoop in de supermarkt te professionaliseren, lanceerden ze eerst een website, dan een app en nu ook POS-materiaal. 

 

Bijzonder? 

Zéro-Gachis ontwikkelde een intelligent systeem dat automatisch snelverkoopetiketten met een verlaagde prijs afdrukt op basis van de houdbaarheidsdatum. Bovendien voorziet het concept in de winkel een Zéro-Gachis zone met een herkenbare branding, waar alle afgeprijsde producten bij elkaar worden gezet. 

 

Succes? 

Momenteel nemen meer dan honderd supermarkten in Frankrijk deel aan de service, waaronder franchisewinkels van onder andere E.Leclerc, Carrefour, Intermarché en Système U. Ook in Spanje ging de app van start. Het Franse bedrijf heeft eerder dit jaar aangegeven dat het ook op zoek is naar partners in België.

 

3. Rekub

Wie/wat?

Rekub, opgericht door Ellien Stinissen en Marijke Dejongh, is een Belgische non-profitorganisatie die de voedselverspilling wil terugdringen. Dat doen ze onder andere met een pop-uprestaurant in Antwerpen, dat enkel kookt met voedsel dat niet tijdig verkocht werd in de supermarkt (Albert Heijn en Bio-Planet) of bij lokale (bio)boeren. Nu lanceert de organisatie ook een 'food waste app'. 


Bijzonder?

Rekub draait op idealisme. De app is daarom volledig gratis, ook voor de deelnemende supermarkten en speciaalzaken (bakkers, slagers, kruideniers…). Bedoeling is dat handelaars in de app aangeven welke producten ze met korting willen verkopen, waarna shoppers zich kunnen melden om het voedsel nog dezelfde dag op te halen. 


Succes? 

Daarvoor is het nog nét te vroeg. De app wordt momenteel gelanceerd, in eerste instantie voor de regio’s Antwerpen, Brussel en Gent. Geïnteresseerde handelaars mogen zich melden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op z’n kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top