Druk op FMCG-prijzen houdt aan

Druk op FMCG-prijzen houdt aan
Shutterstock

Tijdens het eerste kwartaal van 2016 vertoonden de prijzen van FMCG-producten in Europa de traagste stijging sinds zes jaar. Dat blijkt uit recente cijfers van Nielsen. 

 

Lagere productiekosten

De prijzen van FMCG-producten stegen in het eerste kwartaal met slechts 0,7%, de kleinste stijging sinds het eerste kwartaal van 2010 (0,5%). Het verkochte volume steeg met 0,8%. Retailers zagen hierdoor hun opbrengsten aan de kassa stijgen met 1,5%, de laagste groei sinds drie jaar (1,2% in Q2 van 2013).


De zwakke cijfers zijn het gevolg van prijsdalingen in twee van de vijf grootste Europese markten, namelijk Duitsland en Italië, verklaart Europees directeur retail insights Jean-Jacques Vandenheede. Hij wijst op verscherpte prijsconcurrentie tussen retailers onderling, en lagere productiekosten door dalende energieprijzen. 

 

In België stegen de FMCG-prijzen afgelopen kwartaal met 3,4%, de hoogste prijsstijging in vier jaar. De volumes daalden met -1,7%, wat de omzetevolutie op +1,7% bracht. In Nederland namen de prijzen voor FMCG-goederen toe met 1,3%, de volumes daalden licht met 0,6%. De kassaopbrengsten stegen daardoor met 0,7%.


De sterkste groei noteerde Turkije (+9,7%) gevolgd door Polen (+4,8%) en Hongarije (+4,6%). De sterkste dalingen waren voor Griekenland (-6,1%), Finland (-2,8%) en Duitsland (-0,4%). De cijfers lopen per land sterk uiteen. Vandenheede concludeert dat er geen sprake is van een Europese trend: “Wat FMCG betreft, gedraagt Europa zich niet als een eengemaakte markt.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top