Druk op FMCG-prijzen houdt aan | RetailDetail

Druk op FMCG-prijzen houdt aan

Druk op FMCG-prijzen houdt aan
Shutterstock

Tijdens het eerste kwartaal van 2016 vertoonden de prijzen van FMCG-producten in Europa de traagste stijging sinds zes jaar. Dat blijkt uit recente cijfers van Nielsen. 

 

Lagere productiekosten

De prijzen van FMCG-producten stegen in het eerste kwartaal met slechts 0,7%, de kleinste stijging sinds het eerste kwartaal van 2010 (0,5%). Het verkochte volume steeg met 0,8%. Retailers zagen hierdoor hun opbrengsten aan de kassa stijgen met 1,5%, de laagste groei sinds drie jaar (1,2% in Q2 van 2013).


De zwakke cijfers zijn het gevolg van prijsdalingen in twee van de vijf grootste Europese markten, namelijk Duitsland en Italië, verklaart Europees directeur retail insights Jean-Jacques Vandenheede. Hij wijst op verscherpte prijsconcurrentie tussen retailers onderling, en lagere productiekosten door dalende energieprijzen. 

 

In België stegen de FMCG-prijzen afgelopen kwartaal met 3,4%, de hoogste prijsstijging in vier jaar. De volumes daalden met -1,7%, wat de omzetevolutie op +1,7% bracht. In Nederland namen de prijzen voor FMCG-goederen toe met 1,3%, de volumes daalden licht met 0,6%. De kassaopbrengsten stegen daardoor met 0,7%.


De sterkste groei noteerde Turkije (+9,7%) gevolgd door Polen (+4,8%) en Hongarije (+4,6%). De sterkste dalingen waren voor Griekenland (-6,1%), Finland (-2,8%) en Duitsland (-0,4%). De cijfers lopen per land sterk uiteen. Vandenheede concludeert dat er geen sprake is van een Europese trend: “Wat FMCG betreft, gedraagt Europa zich niet als een eengemaakte markt.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.