Druk op FMCG-prijzen houdt aan

Druk op FMCG-prijzen houdt aan
Shutterstock

Tijdens het eerste kwartaal van 2016 vertoonden de prijzen van FMCG-producten in Europa de traagste stijging sinds zes jaar. Dat blijkt uit recente cijfers van Nielsen. 

 

Lagere productiekosten

De prijzen van FMCG-producten stegen in het eerste kwartaal met slechts 0,7%, de kleinste stijging sinds het eerste kwartaal van 2010 (0,5%). Het verkochte volume steeg met 0,8%. Retailers zagen hierdoor hun opbrengsten aan de kassa stijgen met 1,5%, de laagste groei sinds drie jaar (1,2% in Q2 van 2013).


De zwakke cijfers zijn het gevolg van prijsdalingen in twee van de vijf grootste Europese markten, namelijk Duitsland en Italië, verklaart Europees directeur retail insights Jean-Jacques Vandenheede. Hij wijst op verscherpte prijsconcurrentie tussen retailers onderling, en lagere productiekosten door dalende energieprijzen. 

 

In België stegen de FMCG-prijzen afgelopen kwartaal met 3,4%, de hoogste prijsstijging in vier jaar. De volumes daalden met -1,7%, wat de omzetevolutie op +1,7% bracht. In Nederland namen de prijzen voor FMCG-goederen toe met 1,3%, de volumes daalden licht met 0,6%. De kassaopbrengsten stegen daardoor met 0,7%.


De sterkste groei noteerde Turkije (+9,7%) gevolgd door Polen (+4,8%) en Hongarije (+4,6%). De sterkste dalingen waren voor Griekenland (-6,1%), Finland (-2,8%) en Duitsland (-0,4%). De cijfers lopen per land sterk uiteen. Vandenheede concludeert dat er geen sprake is van een Europese trend: “Wat FMCG betreft, gedraagt Europa zich niet als een eengemaakte markt.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een soufflé van windeieren

18/08/2017

De excuses raken op bij Delhaize, en het geduld is op bij Dick Boer, zo leerden we afgelopen week. Nee, het is daar niet bepaald koek en ei. Maar elders ook niet. Hier is het zonnige nieuwsoverzicht van RetailDetail Food! 

Twaalfde groeikwartaal op rij voor Walmart

17/08/2017

’s Werelds grootste supermarktketen, het Amerikaanse Walmart, heeft het voorbije kwartaal de analistenverwachtingen overtroffen en legt voor het twaalfde kwartaal op rij mooie groeicijfers voor. Motor was de sterke groei online.

FrieslandCampina doet vruchtendranken van de hand

17/08/2017

Zuivelbedrijf FrieslandCampina heeft zijn vruchtendrankdivisie, waartoe onder andere het merk Appelsientje behoort, van de hand gedaan. Die komt nu in handen van het Nederlandse investeringsbedrijf Standard Investment.

Dick Boer: “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken”

17/08/2017

Een jaar na de fusie van Ahold met Delhaize blikt topman Dick Boer in de Nederlandse zakenkrant FD terug op het voorbije jaar. “We hebben ongelooflijk veel bereikt”, zegt de Nederlander, maar “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken.”

Nieuwe bouwaanvraag voor Lidl in Berchem

17/08/2017

Lidl heeft een aangepaste bouwaanvraag ingediend bij de stad voor een filiaal in Berchem, maar de buurtbewoners blijven vierkant tegen. Berchem is overigens niet het enige Antwerpse project dat Lidl maar niet rond krijgt.

Albert Heijn haalt kazen uit de rekken na dispuut

16/08/2017

Albert Heijn heeft een aantal kazen uit de winkelrekken gehaald na een dispuut met de leverancier. Daardoor zullen de merken Leerdammer, Boursin, La Vache qui rit en Port Salut alvast tijdelijk niet meer te vinden zijn in de winkels.

Back to top