Druk op FMCG-prijzen houdt aan | RetailDetail

Druk op FMCG-prijzen houdt aan

Druk op FMCG-prijzen houdt aan
Shutterstock

Tijdens het eerste kwartaal van 2016 vertoonden de prijzen van FMCG-producten in Europa de traagste stijging sinds zes jaar. Dat blijkt uit recente cijfers van Nielsen. 

 

Lagere productiekosten

De prijzen van FMCG-producten stegen in het eerste kwartaal met slechts 0,7%, de kleinste stijging sinds het eerste kwartaal van 2010 (0,5%). Het verkochte volume steeg met 0,8%. Retailers zagen hierdoor hun opbrengsten aan de kassa stijgen met 1,5%, de laagste groei sinds drie jaar (1,2% in Q2 van 2013).


De zwakke cijfers zijn het gevolg van prijsdalingen in twee van de vijf grootste Europese markten, namelijk Duitsland en Italië, verklaart Europees directeur retail insights Jean-Jacques Vandenheede. Hij wijst op verscherpte prijsconcurrentie tussen retailers onderling, en lagere productiekosten door dalende energieprijzen. 

 

In België stegen de FMCG-prijzen afgelopen kwartaal met 3,4%, de hoogste prijsstijging in vier jaar. De volumes daalden met -1,7%, wat de omzetevolutie op +1,7% bracht. In Nederland namen de prijzen voor FMCG-goederen toe met 1,3%, de volumes daalden licht met 0,6%. De kassaopbrengsten stegen daardoor met 0,7%.


De sterkste groei noteerde Turkije (+9,7%) gevolgd door Polen (+4,8%) en Hongarije (+4,6%). De sterkste dalingen waren voor Griekenland (-6,1%), Finland (-2,8%) en Duitsland (-0,4%). De cijfers lopen per land sterk uiteen. Vandenheede concludeert dat er geen sprake is van een Europese trend: “Wat FMCG betreft, gedraagt Europa zich niet als een eengemaakte markt.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon wil nog zes kassaloze winkels openen

23/02/2018

Er komen na de opening van de eerste Amazon Go-winkel vorige maand nog minstens zes van de hoogtechnologische en kassaloze winkels gemakswinkels bij. Onder meer Los Angeles en Seattle krijgen nieuwe Amazon Go-winkels.

Belgische CEO Le Pain Quotidien verlaat bedrijf

23/02/2018

Vincent Herbert heeft na 17 jaar besloten om zijn functie als CEO van Le Pain Quotidien neer te leggen. Hij wordt opgevolgd door Jerry Gamez, die flink wat ervaring heeft bij fastfoodketen Burger King en Walmart.

Filet Pur: Uw portie speculatieve onzin

23/02/2018

Here we go again: foodretail is in essentie slechts een loopgravenoorlog. Maar wie haalt de consument uit z’n winterdepressie? Hier ligt een ondankbare taak voor het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!

Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018: 11-12-13 maart 2018 in Kortrijk Xpo

23/02/2018

(publireportage) Delicatessen & hoge kwaliteit maken van Tavola een topevent voor de foodretail,  met 450 marktleiders én ambachtelijke fabrikanten, en veel nieuwigheden. We stellen u graag de winnaars van de Gouden Tavola voor.

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Back to top