Duitse Aldi supermarkten bannen eenmalige verpakkingen

Duitse Aldi supermarkten bannen eenmalige verpakkingen
Shutterstock

Aldi Nord en Aldi Süd doen vanaf nu eenmalige verpakkingen in de ban. Klanten kunnen hun inkopen bij de kassa inpakken in meermalig te gebruiken draagtassen.  

Voorloper in Duitsland

De discountketen is met het besluit naar eigen zeggen in Duitsland voorloper als eerste grote foodretailer als het gaat om het verbannen van eenmalige verpakkingen. Het verbod geldt voor alle huidige bij de kassa verkrijgbare wegwerpverpakkingen. Aldi zet voor draagtassen voortaan in op uitsluitend meermalig gebruik. Het concern neemt hiervoor een nieuwe duurzame draagtas die uit meer dan 80 procent recycled materiaal bestaat, op in haar assortiment. De tas, een van de voordeligste meermalig te gebruiken verpakkingen, is groter en stabieler dan wegwerpverpakking en wordt in Duitsland geproduceerd onder de naam “Blaue Engel“.


De nieuwe klanttas is vanaf oktober bij Aldi Sud in de regio Munchen en bij Aldi Nord in de regio Berlijn verkrijgbaar in de winkels. Hij wordt geleidelijk in alle Duitse supermarkten van Aldi beschikbaar. Om het gebruik van milieuvriendelijke meermalige verpakkingen te stimuleren vraagt Aldi de klant 10 tot 20 eurocent voor de nieuwe tas te betalen. Tegelijkertijd verdwijnen alle wegwerpverpakkingen uit de fiialen. De volledige vervanging zal vanwege bestaande leveringscontracten eind volgend jaar zijn afgerond.
 

"We doen bewust een stap verder en verbieden niet alleen de milieubelastende plastic wegwerpzakjes, maar ook de vele papieren verpakkingen. Deze hebben namelijk een hoger energie- en waterbruik tijdens productie en zijn minder lang houdbaar. Bovendien bieden ze op dit moment geen duurzaam alternatief”, stelt Philipp Skorning, Group Buying Director voor Kwaliteit en Corporate Responsibility bij Aldi Sud. Het concern werkt in breder verband aan duurzaam ondernemen. Zo kwam vorig jaar het eerste duurzaamheidsrapport uit. Enkele weken geleden bracht Aldi een voortgangsrapportage uit met daarin de belangrijkste verduurzamingsstappen van 2016 in kengetallen.
 

Nederland: klant betaalt tas

Ook in de Nederlandse retail zijn gratis plastic tassen al langer verleden tijd. De klant betaalt sinds 1 januari vorig jaar in winkels voor een tas bij haar inkopen. Gratis plastic tassen meegeven is sindsdien verboden in Nederland. Het verbod sluit aan op het plan van het Europees Parlement om het aantal gebruikte plastic tassen in Europa in vijf jaar tijd tot maximaal 40 stuks per persoon per jaar terug te dringen. Doel is zwerfvuil en verspillen van grondstoffen te beperken.
 

Er worden ruim 70 procent minder plastic tasjes aan de klant meegegeven nu winkeliers ze niet meer gratis mogen uitdelen, bleek onlangs uit onderzoek in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Verkopers van voeding zien dat zes van de tien klanten een eigen tas meenemen. In warenhuizen is dat ongeveer 40 procent. Drie van de tien winkeliers vinden het klantvriendelijker om de klant nu een gratis papieren tas in plaats van een betaald plastic zakje mee te geven.


Een retailer mag wel plastic tassen blijven verkopen bij de kassa, maar die kosten moeten op de bon staan. Hij mag zelf bepalen hoeveel geld hij vraagt voor een plastic tas, meestal tussen 10 en 25 eurocent. Tassen van ander materiaal mogen wel gratis worden meegegeven. De klant mag ook hele dunne plastic zakjes, de zogenaamde hemdtasjes, meenemen wanneer hier vers vlees, vis of losse groente of fruit in is verpakt. En ook bij promoties mag een ondernemer een gratis tas meegeven.


Belgische retail: eenmalig kassazakje verdwijnt


Belgische foodretailers laten hun klanten al meer dan tien jaar betalen voor plastic tasjes, ook voor de hele dunne hemdtasjes. Hierdoor daalde het aantal plastic zakken voor eenmalig gebruik met 80 procent. De Belgische retail volgt hiermee de Europese Verpakkingsrichtlijn die het aantal plastic zakken voor eenmalig gebruik wil terugbrengen. Die richtlijn geldt voor de plastic hemdtasjes, niet voor de nog dunnere zakjes voor vlees of groenten en fruit en voor de stevigere draagtassen die als herbruikbare draagtassen worden beschouwd.
 

Lidstaten dienen Europese richtlijnen om te zetten in nationale wetgeving. Voor België betekent dit drie regelgevingen in drie gewesten: Vlaanderen, Wallonië en Brussel. Ieder gewest volgt een andere visie die verder gaat dan de Europese richtlijnen, namelijk naar een volledig verbod op plastic zakken. In Wallonië zijn plastic kassazakjes verboden sinds december 2016, de dunne groente- en fruitzakjes mogen niet sinds 1 maart dit jaar. Vanaf september aanstaande mogen ook in Brussel eenmalige kassazakjes niet meer worden gebruikt. Hebben winkeliers plastic kassazakjes ingekocht voor 1 september, dan kunnen zij die nog meegeven tot 30 november van dit jaar. Vanaf herfst volgend jaar zijn in Brussel tevens de overige wegwerpzakjes verboden. In Vlaanderen worden de dunne plastic kassazakjes vanaf begin volgend jaar verboden.


De federale regering onder leiding van federaal minister van Leefmilieu Marghem besloot begin deze maand om alle plastic en papieren zakjes betalend te maken. Winkeliers zouden een minimumprijs moeten hanteren voor de draagtassen van meer dan 50 micron (> 50µ), dit om hergebruik te stimuleren en verspilling tegen te gaan. Zakjes tussen 15 en 50 micron worden verboden, tenzij deze thuis composteerbaar zijn en er een minimumprijs voor betaald wordt. De dunnere plastic tasjes (< 15µ) blijven gratis, mits ze thuis composteerbaar zijn en noodzakelijk vanwege hygiëne.
 

In Frankrijk moeten wegwerpzakjes (< 50µ) thuis composteerbaar en minstens 30 procent biologisch afbreekbaar (biobased) zijn. Deze wet is van toepassing sinds 1 juli 2016. In de komende jaren zou dit aandeel toenemen naar 40 procent in 2018, 50 procent in 2020 en 60 procent in 2025.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top