Duitse Delivery Hero naar de beurs | RetailDetail

Duitse Delivery Hero naar de beurs

Duitse Delivery Hero naar de beurs
Shutterstock

Het Duitse Delivery Hero, moederbedrijf van maaltijdbezorger Foodora, trekt naar de aandelenbeurs. Het hoopt met die beursgang ongeveer 450 miljoen euro op te halen, om de strijd met het Nederlandse Takeaway aan te gaan.

Concurrentiestrijd

Vooral in Duitsland, een bijzonder belangrijke markt voor maaltijdbezorgers, zijn Takeaway en Delivery Hero in een verwoede strijd verwikkeld. In het eerste kwartaal kreeg Takeaway in Duitsland 47% meer bestellingen te verwerken, maar de omzet van Delivery Hero ging er zelfs met 68% op vooruit.

 

Ondanks die sterke groei is er bij Delivery Hero amper sprake van winstcijfers. Enkel in Scandinavië en Turkije hield het wat geld over boven de streep. Dat het ondanks die sterke groei toch verlies lijdt, heeft te maken met de zware marketingkosten die gepaard gaan met de concurrentiestrijd die gevoerd wordt. Bij Takeaway klinkt eenzelfde geluid: dat maakt in thuismarkt Nederland wel winst, maar lijdt over heel de lijn wel nog steeds verlies.

 

Overnames

Een belangrijke aandeelhouder van Delivery Hero, dat in 2011 werd opgericht, is Rocket Internet: dat heeft momenteel 35% van de aandelen in handen. De Zuid-Afrikaanse technologie investeerder Naspers heeft een belang van ongeveer 10%.

 

Naast autonome groei probeert Delivery Hero ook stappen te zetten met overnames. Zo nam het eind vorig jaar nog Foodpanda, dat ook al deels in handen was van Rocket Internet, over. De totale omzet groeide in 2016 met 71% naar 347 miljoen euro, terwijl ook het aantal bestellingen met 52% de hoogte in schoot, naar bijna 200 miljoen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lidl breidt huismerkassortiment uit met babyproducten

19/04/2018

Lidl mag stilaan het jasje van discounter inruilen voor dat van een complete retailer. De warenhuisketen ontwikkelt nu ook voor zijn babyassortiment producten van de huismerken Lupilu en Cien, die alvast sterk scoren bij de klanten.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.

Greenyard verzekert verslogistiek voor zelfstandige winkels Carrefour

19/04/2018

Een exclusieve samenwerking tussen Carrefour Belgium en versleverancier Greenyard moet het aanbod verse producten in de kleinere verkooppunten naar een hoger niveau tillen.