Duitse ketens beboet voor prijsafspraken | RetailDetail

Duitse ketens beboet voor prijsafspraken

Duitse ketens beboet voor prijsafspraken

De Duitse mededingingsautoriteiten hebben verschillende supermarktketens beboet voor prijsafspraken. Zo hielden Edeka, Metro en Netto de prijzen van verschillende bieren kunstmatig hoog. Ook AB InBev werd genoemd in het dossier.

Gecoördineerd door AB InBev

Het Duitse onderzoek is al sinds januari 2010 aan de gang en bereikt nu stilaan zijn hoogtepunt. Alles samen werden er al 242 miljoen euro aan boetes uitgeschreven. Edeka, Metro en Netto werden beboet voor prijsafspraken die tussen 2006 en 2009 werden gemaakt rond enkele bieren van AB InBev. Dat ontsnapte zelf aan boetes, omdat het besloot mee te werken aan het onderzoek. De brouwer en de supermarktketens zouden de voorbije jaren kunstmatige prijsstijgingen hebben gecoördineerd. Door de tussenkomst van AB InBev moest de prijsstijging bij de verschillende ketens tegelijk gebeuren.

 

Ook Rewe maakte deel uit van het kartel, maar net als AB InBev besloot het om mee te werken aan het onderzoek, waardoor het zonder boete wegkomt. Metro heeft in een reactie al laten weten dat de prijsafspraken werden gemaakt bij een tak van het bedrijf die sindsdien al gesloten is.

 

Ook Lidl en Rossmann werden beboet: de eerste had prijsafspraken gemaakt rond de snoepjes van Haribo, terwijl Rossmann de prijzen van de koffieproducten van Melitta kunstmatig hoog had gehouden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon wil nog zes kassaloze winkels openen

23/02/2018

Er komen na de opening van de eerste Amazon Go-winkel vorige maand nog minstens zes van de hoogtechnologische en kassaloze winkels gemakswinkels bij. Onder meer Los Angeles en Seattle krijgen nieuwe Amazon Go-winkels.

Belgische CEO Le Pain Quotidien verlaat bedrijf

23/02/2018

Vincent Herbert heeft na 17 jaar besloten om zijn functie als CEO van Le Pain Quotidien neer te leggen. Hij wordt opgevolgd door Jerry Gamez, die flink wat ervaring heeft bij fastfoodketen Burger King en Walmart.

Filet Pur: Uw portie speculatieve onzin

23/02/2018

Here we go again: foodretail is in essentie slechts een loopgravenoorlog. Maar wie haalt de consument uit z’n winterdepressie? Hier ligt een ondankbare taak voor het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!

Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018: 11-12-13 maart 2018 in Kortrijk Xpo

23/02/2018

(publireportage) Delicatessen & hoge kwaliteit maken van Tavola een topevent voor de foodretail,  met 450 marktleiders én ambachtelijke fabrikanten, en veel nieuwigheden. We stellen u graag de winnaars van de Gouden Tavola voor.

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Back to top