Duitse ketens beboet voor prijsafspraken

Duitse ketens beboet voor prijsafspraken

De Duitse mededingingsautoriteiten hebben verschillende supermarktketens beboet voor prijsafspraken. Zo hielden Edeka, Metro en Netto de prijzen van verschillende bieren kunstmatig hoog. Ook AB InBev werd genoemd in het dossier.

Gecoördineerd door AB InBev

Het Duitse onderzoek is al sinds januari 2010 aan de gang en bereikt nu stilaan zijn hoogtepunt. Alles samen werden er al 242 miljoen euro aan boetes uitgeschreven. Edeka, Metro en Netto werden beboet voor prijsafspraken die tussen 2006 en 2009 werden gemaakt rond enkele bieren van AB InBev. Dat ontsnapte zelf aan boetes, omdat het besloot mee te werken aan het onderzoek. De brouwer en de supermarktketens zouden de voorbije jaren kunstmatige prijsstijgingen hebben gecoördineerd. Door de tussenkomst van AB InBev moest de prijsstijging bij de verschillende ketens tegelijk gebeuren.

 

Ook Rewe maakte deel uit van het kartel, maar net als AB InBev besloot het om mee te werken aan het onderzoek, waardoor het zonder boete wegkomt. Metro heeft in een reactie al laten weten dat de prijsafspraken werden gemaakt bij een tak van het bedrijf die sindsdien al gesloten is.

 

Ook Lidl en Rossmann werden beboet: de eerste had prijsafspraken gemaakt rond de snoepjes van Haribo, terwijl Rossmann de prijzen van de koffieproducten van Melitta kunstmatig hoog had gehouden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Danone wijzigt managementstructuur

19/10/2017

Danone heeft besloten om de managementstructuur aan de top van het bedrijf aan te passen. De functie van voorzitter van de raad van bestuur en die van CEO worden voortaan gecombineerd door huidig CEO Emmanuel Faber.

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Back to top