Duitse minister wil 'ten minste houdbaar tot‘ afschaffen

Duitse minister wil 'ten minste houdbaar tot‘ afschaffen

Heeft de notatie 'ten minste houdbaar tot‘ stilaan haar vervaldatum bereikt? De Duitse minister van landbouw en voeding Christian Schmidt pleit alvast voor de afschaffing ervan.

Consument maakt onderscheid niet

De houdbaarheid van voedingswaren wordt op twee manieren omschreven. De eerste is 'te verbruiken voor‘, wat een uiterste datum inhoudt waarop het product nog echt veilig kan worden genuttigd. De tweede is 'ten minste houdbaar tot‘ die een minimum bewaartijd aangeeft. Het verstrijken van die datum betekent echter niet dat het product niet meer geschikt is voor consumptie, maar veel consumenten maken dat onderscheid niet.

 

De strijd tegen voedselverspilling staat ook in Duitsland op de agenda. Jaarlijks gooit elke Duitser immers gemiddeld 81,6 kilogram voedsel weg, maar al te vaak gaat het om producten die nog bruikbaar zijn en nog in hun originele verpakking zitten. De voorbije jaren probeerde de overheid de consumenten daarvan bewust te maken met tal van tips, gaande van het aankopen van kleinere hoeveelheden tot mogelijkheden om restjes aan te wenden in andere bereidingen.

 

Bewustmakingsacties leveren onvoldoende op

Veel hebben de bewustmakingsacties echter nog niet opgeleverd. Daarom stelt minister Schmidt nu voor om de notatie 'ten minste houdbaar tot‘ op te heffen. Veel fabrikanten houden hem immers bewust korter dan nodig om te vermijden dat ze met claims worden geconfronteerd van consumenten die klachten hebben over de kleur of de consistentie van een product. Zo krijgen noedels van harde tarwe een houdbaarheidstermijn van twee à drie jaar opgekleefd, terwijl ze ook nog jaren nadien zonder probleem geconsumeerd kunnen worden.

 

Schmidt stelt daarbij voor om voor een groter aantal producten te werken met een echte vervaldatum, zoals dat ook al voor bederfbare voedingswaren het geval is en die vervaldatum dan serieus te nemen. Voorts denkt de minister aan intelligente verpakkingen, waar een kleurcode op de verpakking op basis van elektronische metingenaangeeft of een product al dan niet nog te nuttigen valt.

 

Een dergelijke aanpassing zou ook afgeleide gevolgen hebben voor de distributiesector. Nu worden producten die de 'ten minste houdbaar tot‘-datum naderen vaak al met korting verkocht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top