Duitse Rewe wil Luxemburg veroveren | RetailDetail

Duitse Rewe wil Luxemburg veroveren

Duitse Rewe wil Luxemburg veroveren
Shutterstock

De Duitse supermarktketen Rewe heeft zijn blik gericht op het Groothertogdom Luxemburg. Eerder dit jaar opende het er al een winkel in Echternach en daar zullen er snel nog enkele bij komen. Dat is onder andere slecht nieuws voor Ahold Delhaize.

Interessante en bijzondere markt

De vestiging van de formule Hundertmark in Echternach kende dan ook een bijzonder positieve start in april van dit jaar: klanten gaven er gemiddeld twee keer zoveel uit als in vergelijkbare winkels in Duitsland. Dat is geen toeval, want retailers worden al langer naar Luxemburg getrokken door de hogere consumentenuitgaven. Om zeker te zijn dat de Luxemburgse klant zich thuis voelde in de nieuwe winkel komt ongeveer een kwart van het assortiment uit Luxemburg.

 

De komst van Rewe naar Luxemburg betekent nog meer concurrentie op een markt waar al heel wat spelers een graantje proberen mee te pikken. De markt wordt er al lang gedomineerd door de lokale speler Cactus, maar ook Louis Delhaize, Auchan, Ahold Delhaize, Aldi, Lidl, Colruyt en Carrefour zijn allemaal aanwezig in Luxemburg. Vooral Auchan en Ahold Delhaize zetten de laatste jaren fors in op expansie in het Groothertogdom.

 

Naast de hogere consumentenuitgaven is Luxemburg ook omwille van zijn bevolking een bijzondere markt. Ongeveer 50 procent beschikt er over een buitenlands paspoort en er werken ook heel wat mensen in het land die van net over de grens komen. Dat geeft retailers de mogelijkheid om met een uitgebreid aanbod eenvoudiger de strijd aan te gaan met discounters, dan in andere landen het geval is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.