Duitse Rewe wil Luxemburg veroveren

Duitse Rewe wil Luxemburg veroveren
Shutterstock

De Duitse supermarktketen Rewe heeft zijn blik gericht op het Groothertogdom Luxemburg. Eerder dit jaar opende het er al een winkel in Echternach en daar zullen er snel nog enkele bij komen. Dat is onder andere slecht nieuws voor Ahold Delhaize.

Interessante en bijzondere markt

De vestiging van de formule Hundertmark in Echternach kende dan ook een bijzonder positieve start in april van dit jaar: klanten gaven er gemiddeld twee keer zoveel uit als in vergelijkbare winkels in Duitsland. Dat is geen toeval, want retailers worden al langer naar Luxemburg getrokken door de hogere consumentenuitgaven. Om zeker te zijn dat de Luxemburgse klant zich thuis voelde in de nieuwe winkel komt ongeveer een kwart van het assortiment uit Luxemburg.

 

De komst van Rewe naar Luxemburg betekent nog meer concurrentie op een markt waar al heel wat spelers een graantje proberen mee te pikken. De markt wordt er al lang gedomineerd door de lokale speler Cactus, maar ook Louis Delhaize, Auchan, Ahold Delhaize, Aldi, Lidl, Colruyt en Carrefour zijn allemaal aanwezig in Luxemburg. Vooral Auchan en Ahold Delhaize zetten de laatste jaren fors in op expansie in het Groothertogdom.

 

Naast de hogere consumentenuitgaven is Luxemburg ook omwille van zijn bevolking een bijzondere markt. Ongeveer 50 procent beschikt er over een buitenlands paspoort en er werken ook heel wat mensen in het land die van net over de grens komen. Dat geeft retailers de mogelijkheid om met een uitgebreid aanbod eenvoudiger de strijd aan te gaan met discounters, dan in andere landen het geval is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top