Duitse supermarkt haalt buitenlandse producten uit protest uit de rekken

Duitse supermarkt haalt buitenlandse producten uit protest uit de rekken
Shutterstock

Een filiaal van de Duitse supermarktketen Edeka in Hamburg heeft alle producten die niet in Duitsland geproduceerd zijn uit de winkelkrekken gehaald. Het doet dat als statement tegen racisme.

Veel reacties op sociale media

Het gevolg is dat de supermarkt nu bijzonder veel lege rekken vertoont. Daar werden vervolgens antiracisme slogans opgehangen, zoals “Zo leeg is een rek zonder vreemdelingen” en “We zullen armer zijn zonder diversiteit”.

 

“Edeka staat voor verscheidenheid en diversiteit”, legt een woordvoerder van de supermarktketen uit. “In onze winkels verkopen we heel wat producten die in verschillende regio’s van Duitsland gemaakt worden. Maar alleen samen met producten van andere landen kunnen we die unieke verscheidenheid bekomen die onze klanten zo waarderen. We zijn blij dat onze campagne zoveel positieve reacties oplevert.”

 

De actie was vooral op sociale media een groot succes, waar foto’s van de vrijwel lege winkel gretig werden gedeeld. Sommige consumenten vullen het voorbeeld van de lege rekken echter op een ander manier in en zeggen dat het nog maar eens duidelijk maakt dat supermarkten meer moeite moeten doen om meer lokale producten te verkopen. Na een dag werden al rekken in ieder geval weer gewoon gevuld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Black Friday bij Amazon overschaduwd door grote staking

24/11/2017

Werknemers van Amazon in Duitsland prikten Black Friday als de uitgelezen dag om het werk neer te leggen. Met de staking willen ze hun eis om meer loon en betere arbeidsvoorwaarden kracht bijzetten. De actie loopt tot zaterdagavond.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Back to top