Duitse supermarkt haalt buitenlandse producten uit protest uit de rekken

Duitse supermarkt haalt buitenlandse producten uit protest uit de rekken
Shutterstock

Een filiaal van de Duitse supermarktketen Edeka in Hamburg heeft alle producten die niet in Duitsland geproduceerd zijn uit de winkelkrekken gehaald. Het doet dat als statement tegen racisme.

Veel reacties op sociale media

Het gevolg is dat de supermarkt nu bijzonder veel lege rekken vertoont. Daar werden vervolgens antiracisme slogans opgehangen, zoals “Zo leeg is een rek zonder vreemdelingen” en “We zullen armer zijn zonder diversiteit”.

 

“Edeka staat voor verscheidenheid en diversiteit”, legt een woordvoerder van de supermarktketen uit. “In onze winkels verkopen we heel wat producten die in verschillende regio’s van Duitsland gemaakt worden. Maar alleen samen met producten van andere landen kunnen we die unieke verscheidenheid bekomen die onze klanten zo waarderen. We zijn blij dat onze campagne zoveel positieve reacties oplevert.”

 

De actie was vooral op sociale media een groot succes, waar foto’s van de vrijwel lege winkel gretig werden gedeeld. Sommige consumenten vullen het voorbeeld van de lege rekken echter op een ander manier in en zeggen dat het nog maar eens duidelijk maakt dat supermarkten meer moeite moeten doen om meer lokale producten te verkopen. Na een dag werden al rekken in ieder geval weer gewoon gevuld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Back to top