Duitse supermarkt haalt buitenlandse producten uit protest uit de rekken | RetailDetail

Duitse supermarkt haalt buitenlandse producten uit protest uit de rekken

Duitse supermarkt haalt buitenlandse producten uit protest uit de rekken
Shutterstock

Een filiaal van de Duitse supermarktketen Edeka in Hamburg heeft alle producten die niet in Duitsland geproduceerd zijn uit de winkelkrekken gehaald. Het doet dat als statement tegen racisme.

Veel reacties op sociale media

Het gevolg is dat de supermarkt nu bijzonder veel lege rekken vertoont. Daar werden vervolgens antiracisme slogans opgehangen, zoals “Zo leeg is een rek zonder vreemdelingen” en “We zullen armer zijn zonder diversiteit”.

 

“Edeka staat voor verscheidenheid en diversiteit”, legt een woordvoerder van de supermarktketen uit. “In onze winkels verkopen we heel wat producten die in verschillende regio’s van Duitsland gemaakt worden. Maar alleen samen met producten van andere landen kunnen we die unieke verscheidenheid bekomen die onze klanten zo waarderen. We zijn blij dat onze campagne zoveel positieve reacties oplevert.”

 

De actie was vooral op sociale media een groot succes, waar foto’s van de vrijwel lege winkel gretig werden gedeeld. Sommige consumenten vullen het voorbeeld van de lege rekken echter op een ander manier in en zeggen dat het nog maar eens duidelijk maakt dat supermarkten meer moeite moeten doen om meer lokale producten te verkopen. Na een dag werden al rekken in ieder geval weer gewoon gevuld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.