Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Dure cognac populair

In de zes maanden sinds het einde van zijn vorig gebroken boekjaar (eind maart 2017) liet drankenproducent Rémy Cointreau een omzet van 544,4 miljoen euro optekenen, 6% meer dan vorig jaar. Uit de kwartaalcijfers valt af te leiden dat de drankengroep een operationele winst boekt van 134,1 miljoen euro, een stijging met 8,2%. De nettowinst klokte af op 90,3 miljoen euro en groeit daarmee 17.9%.

 

Die groei dankt Rémy Cointreau vooral aan de snel groeiende verkoop van dure flessen cognac, die in Azië voor 50 euro of meer over de toonbank gaan. De sterke investering van de drankengroep in marketing en het distributienetwerk werpt dus vruchten af in Azië. Ook in Europa, het Midden-Oosten en Afrika werd overigens een solide vraag naar luxecognac genoteerd.

 

Opvallend is wel dat likeuren en andere sterke dranken het niet even goed doen als de duurdere cognacs in het assortiment van Rémy Cointreau. Dat wijt de drankengroep aan de verdwijning van de populaire likeur Passoã, die ondergebracht werd bij de Nederlandse sterkedrankenproducent Bols.