Dure dollar drukt op omzet Pepsi

Dure dollar drukt op omzet Pepsi

PepsiCo, de Amerikaanse producent van frisdrank (Pepsi), chips (Lays) en ontbijtgranen (Quaker) had het voorbije kwartaal behoorlijk last van de duurdere dollar: ondanks de meerverkoop ging de totale omzet er toch op achteruit.

 

18,6 miljard dollar omzet

In het vierde kwartaal ging de omzet van PepsiCo zo’n 7% lager dan een jaar eerder, om af te klokken op 18,6 miljard dollar of omgerekend zo’n 16,4 miljard euro. Die daling komt bijna hoofdzakelijk op rekening van de dure dollar, want exclusief wisselkoerseffecten en overnames steeg de omzet op autonome basis met 4%.

 

Ondanks de omzetdaling steeg de operationele winst met 10% naar 2,2 miljard dollar (ca. 1,94 miljard euro) en nam de nettowinst zelfs met bijna een derde toe tot 1,72 miljard dollar (of 1,52 miljard euro) dankzij een pensioen- en belastingmeevaller in de laatste maanden van 2015. Daar stonden wel reorganisatiekosten en afschrijvingen tegenover.

 

Over heel 2015 bekeken, daalde de omzet met 5% naar 63,1 miljard dollar (55,70 miljard euro), ondanks een autonome groei met 5%. Topvrouw Indra Nooyi was tevreden ondanks de moeilijke marktomstandigheden en rekent ook voor 2016 op een gestage autonome groei.

 

De PepsiCo Group is het tweede grootste voedingsmiddelenconcern ter wereld met 274.000 medewerkers en activiteiten in 200 landen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Back to top