Dure dollar drukt op omzet Pepsi

Dure dollar drukt op omzet Pepsi

PepsiCo, de Amerikaanse producent van frisdrank (Pepsi), chips (Lays) en ontbijtgranen (Quaker) had het voorbije kwartaal behoorlijk last van de duurdere dollar: ondanks de meerverkoop ging de totale omzet er toch op achteruit.

 

18,6 miljard dollar omzet

In het vierde kwartaal ging de omzet van PepsiCo zo’n 7% lager dan een jaar eerder, om af te klokken op 18,6 miljard dollar of omgerekend zo’n 16,4 miljard euro. Die daling komt bijna hoofdzakelijk op rekening van de dure dollar, want exclusief wisselkoerseffecten en overnames steeg de omzet op autonome basis met 4%.

 

Ondanks de omzetdaling steeg de operationele winst met 10% naar 2,2 miljard dollar (ca. 1,94 miljard euro) en nam de nettowinst zelfs met bijna een derde toe tot 1,72 miljard dollar (of 1,52 miljard euro) dankzij een pensioen- en belastingmeevaller in de laatste maanden van 2015. Daar stonden wel reorganisatiekosten en afschrijvingen tegenover.

 

Over heel 2015 bekeken, daalde de omzet met 5% naar 63,1 miljard dollar (55,70 miljard euro), ondanks een autonome groei met 5%. Topvrouw Indra Nooyi was tevreden ondanks de moeilijke marktomstandigheden en rekent ook voor 2016 op een gestage autonome groei.

 

De PepsiCo Group is het tweede grootste voedingsmiddelenconcern ter wereld met 274.000 medewerkers en activiteiten in 200 landen.