Dure voeding duwt consument over de grens | RetailDetail

Dure voeding duwt consument over de grens

Dure voeding duwt consument over de grens
Shutterstock.com

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

 

Negatieve groei

De omzet van de Belgische voedingsindustrie groeide in 2017 met 5,1% tot 52,6 miljard euro, een mooi resultaat dat te danken is aan de export, die in 2017 met 7,5% steeg tot 26,7 miljard. Terwijl de wereld valt voor onze voeding en dranken, lijken we echter zelf steeds minder geneigd om Belgische producten te kopen. In 2017 kende de sector een negatieve groei van 2,2% op de binnenlandse markt. Dat het volume voor het tweede jaar op rij daalt, is een onrustwekkende trend volgens Fevia, de federatie van de voedingsindustrie.

 

De hoofdreden voor deze negatieve evolutie ligt in de opeenstapeling van taksen, heffingen en andere bijdragen die voeding en dranken in België duurder maken dan in de buurlanden. De voedingsindustrie blijft geconfronteerd met een loonkostenhandicap van 16,4% in 2018 en hoge meerkosten op haar elektriciteitsfactuur.

 

Grensaankopen

Volgens de nieuwste Eurostat-cijfers liggen de prijzen voor alcoholische dranken gemiddeld 13% lager in Frankrijk, voor niet-alcoholische dranken is dat 12%. Brood is zelfs 18% goedkoper in Nederland en voor vis en zuivelproducten zijn Belgische consumenten goedkoper af in zowel Frankrijk, Duitsland als Nederland. Enkel groenten en fruit zijn in eigen land goedkoper.

 

Het gevolg is dat de Belgische consument zijn aankopen meer en meer over de grens gaat doen. Na de dubbele verhoging van de gezondheidstaks zijn de grensaankopen van niet-alcoholische dranken met 8,8% gestegen tegenover 2016 en zelfs met 22% tegenover 2015. De opkomst van e-commerce zal die trend nog verder vergroten, klinkt het. Fevia vraagt de overheid dan ook om fiscale experimenten te stoppen, geen statiegeld in te voeren, de loonkostenhandicap weg te werken en de elektriciteitsfactuur voor energie-intensieve bedrijven te verlichten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.