Duurzaam aanbod Lidl moet jaarlijks 10 procent groeien | RetailDetail

Duurzaam aanbod Lidl moet jaarlijks 10 procent groeien

Duurzaam aanbod Lidl moet jaarlijks 10 procent groeien
Lidl

Lidl België heeft vandaag zijn tweejaarlijkse duurzaamheidsrapport vrijgegeven. Daarin worden de stappen uit de doeken gedaan die de supermarktketen heeft gezet op vlak van duurzaamheid in 2015 en 2016.

“Altijd meest duurzame alternatief”

Het rapport focust op alle winkels in België en Luxemburg, plus de vijf distributiecentra in België en het Belgische hoofdkantoor. Het is de tweede keer dat Lidl België zo’n duurzaamheidsrapport uitbrengt, nadat het enkele jaren geleden besloot om meer toe te spitsen op duurzaamheid. Het doel van Lidl is momenteel om het duurzaam assortiment in de winkels jaarlijks met 10% te laten groeien.

 

“Wij moeten ervoor zorgen dat onze producten zo duurzaam mogelijk zijn, en er altijd voor kiezen om het meest duurzame alternatief aan te bieden aan onze klanten. We hebben het voordeel dat we een beperkt en slim aanbod van artikelen hebben, waardoor we eerder dan sommige andere retailers in bepaalde productgroepen 100% duurzaam kunnen zijn”, aldus algemeen directeur Boudewijn van den Brand. Momenteel haalt Lidl België 10,51% van zijn omzet uit duurzame producten.

 

Foie fin

In 2012 werd een MVO-afdeling (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) opgericht, die duurzame initiatieven stimuleert en opvolgt. Die initiatieven worden verdeeld over vijf gebieden: assortiment, medewerkers, milieu, maatschappij en business partners. Sinds 2016 werkt Lidl aan een duurzaamheidsstrategie met een duidelijke visie. Sinds eind 2016 zijn alle huismerkproducten met cacao voorzien van een duurzaam keurmerk en was ook alle verse vis in 2016 op duurzame wijze gevangen of gekweekt. Tegen het einde van dit jaar moet hetzelfde bereikt worden voor diepvriesvis en tegen 2020 voor elk product waarin vis verwerkt zit.

 

Naast het visassortiment wordt nu ook het vleesaanbod verduurzaamd: om producenten daarin te steunen zijn de prijzen voor de veehouders minder marktafhankelijk wanneer ze samenwerken met Lidl. Tijdens de feestdagen wordt ook ‘foie fin’ aangeboden, wat foie gras is van eenden die niet onder dwang werden gevoederd. 

 

Lidl wil tegen 2020 tevens 50% van de koffie duurzaam en tegen eind volgend jaar moeten alle thee en de hout- en papierproducten duurzaam zijn. Het voorbije jaar verdubbelde ook het aanbod diervriendelijke producten en sinds de fipronilcrisis van afgelopen zomer is de omzet van vrije uitloopeieren met 60% gestegen. In 2016 werd het aanbod van Lidl zo naar eigen zeggen 159% diervriendelijker.

 

Milieuvriendelijke oplossingen

Om het milieu te ontlasten werden er bij de distributiecentra en de winkels verschillende initiatieven genomen. Zo is Lidl de eerste Belgische retailer die voor al zijn filialen een ISO 50.001-certificaat heeft gekregen. Het distributiecentrum in Marche-en-Famenne kreeg dan weer de ‘excellent’-certificatie van BREEAM, dankzij de implementatie van onder andere 7.400 zonnepanelen, groendaken, ledverlichting en aangepaste koel- en verwarmingssystemen. Lidl wil nu ook de overige distributiecentra duurzamer maken.

 

Tegen 2025 wil Lidl de hoeveelheid uitstoot afkomstig van gebouwen met 20% terugdringen ten opzichte van 2015, maar door meer en grotere winkels en een toename in het aantal vrachtwagens, is die de voorbije jaren met 9,15% gestegen. Daarom zal de keten nog meer ingezetten op de installatie van milieuvriendelijke koelsystemen, zonnepanelen en andere energie-efficiënte oplossingen.

 

Minder verspilling

Samen met de klanten wil Lidl ook de voedselverspilling terugdringen: tegen 2020 moet die met 25% dalen en tegen 2025 zelfs met 50%. De voorbije twee jaar is de voedselverspilling echter met 5,51% gestegen: daarom wordt de samenwerking met de voedselbanken verbeterd en wil Lidl vermijden dat de keten te veel producten bestelt.

 

Ook van de leveranciers en producenten wordt verwacht dat ze inspanningen doen op vlak van duurzaamheid. Zo krijgen ze regelmatig onafhankelijke controleurs over de vloer om na te gaan of de arbeidsomstandigheden wel in orde zijn. Alle leveranciers worden daarnaast geacht om de interne 'Code of Conduct' na te leven. In Ivoorkust werd dan weer een programma opgestart om 18.000 cacaoboeren bij te scholen op vlak van duurzame teelttechnieken en andere duurzaamheidsthema’s.

 

Tot slot werkt Lidl België actief mee aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen, die in september 2015 werden opgesteld door de Verenigde Naties en die ervoor moeten zorgen dat er tegen 2030 geen sprake meer is van armoede.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.