Duurzaam aanbod Lidl moet jaarlijks 10 procent groeien | RetailDetail

Duurzaam aanbod Lidl moet jaarlijks 10 procent groeien

Duurzaam aanbod Lidl moet jaarlijks 10 procent groeien
Lidl

Lidl België heeft vandaag zijn tweejaarlijkse duurzaamheidsrapport vrijgegeven. Daarin worden de stappen uit de doeken gedaan die de supermarktketen heeft gezet op vlak van duurzaamheid in 2015 en 2016.

“Altijd meest duurzame alternatief”

Het rapport focust op alle winkels in België en Luxemburg, plus de vijf distributiecentra in België en het Belgische hoofdkantoor. Het is de tweede keer dat Lidl België zo’n duurzaamheidsrapport uitbrengt, nadat het enkele jaren geleden besloot om meer toe te spitsen op duurzaamheid. Het doel van Lidl is momenteel om het duurzaam assortiment in de winkels jaarlijks met 10% te laten groeien.

 

“Wij moeten ervoor zorgen dat onze producten zo duurzaam mogelijk zijn, en er altijd voor kiezen om het meest duurzame alternatief aan te bieden aan onze klanten. We hebben het voordeel dat we een beperkt en slim aanbod van artikelen hebben, waardoor we eerder dan sommige andere retailers in bepaalde productgroepen 100% duurzaam kunnen zijn”, aldus algemeen directeur Boudewijn van den Brand. Momenteel haalt Lidl België 10,51% van zijn omzet uit duurzame producten.

 

Foie fin

In 2012 werd een MVO-afdeling (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) opgericht, die duurzame initiatieven stimuleert en opvolgt. Die initiatieven worden verdeeld over vijf gebieden: assortiment, medewerkers, milieu, maatschappij en business partners. Sinds 2016 werkt Lidl aan een duurzaamheidsstrategie met een duidelijke visie. Sinds eind 2016 zijn alle huismerkproducten met cacao voorzien van een duurzaam keurmerk en was ook alle verse vis in 2016 op duurzame wijze gevangen of gekweekt. Tegen het einde van dit jaar moet hetzelfde bereikt worden voor diepvriesvis en tegen 2020 voor elk product waarin vis verwerkt zit.

 

Naast het visassortiment wordt nu ook het vleesaanbod verduurzaamd: om producenten daarin te steunen zijn de prijzen voor de veehouders minder marktafhankelijk wanneer ze samenwerken met Lidl. Tijdens de feestdagen wordt ook ‘foie fin’ aangeboden, wat foie gras is van eenden die niet onder dwang werden gevoederd. 

 

Lidl wil tegen 2020 tevens 50% van de koffie duurzaam en tegen eind volgend jaar moeten alle thee en de hout- en papierproducten duurzaam zijn. Het voorbije jaar verdubbelde ook het aanbod diervriendelijke producten en sinds de fipronilcrisis van afgelopen zomer is de omzet van vrije uitloopeieren met 60% gestegen. In 2016 werd het aanbod van Lidl zo naar eigen zeggen 159% diervriendelijker.

 

Milieuvriendelijke oplossingen

Om het milieu te ontlasten werden er bij de distributiecentra en de winkels verschillende initiatieven genomen. Zo is Lidl de eerste Belgische retailer die voor al zijn filialen een ISO 50.001-certificaat heeft gekregen. Het distributiecentrum in Marche-en-Famenne kreeg dan weer de ‘excellent’-certificatie van BREEAM, dankzij de implementatie van onder andere 7.400 zonnepanelen, groendaken, ledverlichting en aangepaste koel- en verwarmingssystemen. Lidl wil nu ook de overige distributiecentra duurzamer maken.

 

Tegen 2025 wil Lidl de hoeveelheid uitstoot afkomstig van gebouwen met 20% terugdringen ten opzichte van 2015, maar door meer en grotere winkels en een toename in het aantal vrachtwagens, is die de voorbije jaren met 9,15% gestegen. Daarom zal de keten nog meer ingezetten op de installatie van milieuvriendelijke koelsystemen, zonnepanelen en andere energie-efficiënte oplossingen.

 

Minder verspilling

Samen met de klanten wil Lidl ook de voedselverspilling terugdringen: tegen 2020 moet die met 25% dalen en tegen 2025 zelfs met 50%. De voorbije twee jaar is de voedselverspilling echter met 5,51% gestegen: daarom wordt de samenwerking met de voedselbanken verbeterd en wil Lidl vermijden dat de keten te veel producten bestelt.

 

Ook van de leveranciers en producenten wordt verwacht dat ze inspanningen doen op vlak van duurzaamheid. Zo krijgen ze regelmatig onafhankelijke controleurs over de vloer om na te gaan of de arbeidsomstandigheden wel in orde zijn. Alle leveranciers worden daarnaast geacht om de interne 'Code of Conduct' na te leven. In Ivoorkust werd dan weer een programma opgestart om 18.000 cacaoboeren bij te scholen op vlak van duurzame teelttechnieken en andere duurzaamheidsthema’s.

 

Tot slot werkt Lidl België actief mee aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen, die in september 2015 werden opgesteld door de Verenigde Naties en die ervoor moeten zorgen dat er tegen 2030 geen sprake meer is van armoede.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Supermarkt mag concurreren met apotheek

17/07/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block werkt aan een Koninklijk Besluit om de verkoop van medische hulpmiddelen mogelijk te maken in supermarkten. Retailers reageren positief, apothekers zijn kritisch. 

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.