Duvel Moortgat wil brouwerij van Tripel Karmeliet inlijven

Duvel Moortgat wil brouwerij van Tripel Karmeliet inlijven

Duvel Moortgat wil brouwerij van Tripel Karmeliet inlijven

Brouwerij Duvel Moortgat heeft interesse in een mogelijke overname van Bosteels, bekend van bieren als Karmeliet, Kwak en Deus. Ze moet mogelijk wel afrekenen met concurrentie van Heineken.

Interessante markt voor Heineken

Momenteel is het nog niet duidelijk hoever de gesprekken met Heineken of Duvel Moortgat al gevorderd zijn, maar verschillende bronnen hebben alvast de interesse aan De Tijd bevestigd.

 

Voor Heineken zou een overname van Bosteels alvast een extra stap zijn in de markt van de Belgische speciaalbieren, waar het momenteel slechts één merk heeft met Affligem. Dat was in de eerste helft van 2016 wel één van sterkst groeiende merken bij de Nederlandse groep, wat toont dat er nog heel wat potentieel is binnen die markt voor Heineken.

 

Diversifiëring

Voor Duvel Moortgat zou de overname van Bosteels dan weer een verdere diversifiëring van het aanbod betekenen. Zo kocht het eerder al Brasserie d’Achouffe, De Koninck en Vedett, alsook een aantal brouwerijen in de Verenigde Staten en Nederland. Dankzij dat groter aanbod heeft het ook de buitenlandse markt weten te veroveren. 60 procent van het bier dat onder de paraplu van Moortgat wordt gebrouwen, wordt buiten de Belgische landsgrenzen gedronken.

 

Als er een overname van Bosteels komt, dan betekent dat wel dat opnieuw een middelgrote Belgische brouwerij zijn onafhankelijkheid afstaat aan een grotere speler. In mei kreeg het Nederlandse Bavaria zo al de brouwerij Palm in handen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie.