Duvel Moortgat wil brouwerij van Tripel Karmeliet inlijven

Duvel Moortgat wil brouwerij van Tripel Karmeliet inlijven

Brouwerij Duvel Moortgat heeft interesse in een mogelijke overname van Bosteels, bekend van bieren als Karmeliet, Kwak en Deus. Ze moet mogelijk wel afrekenen met concurrentie van Heineken.

Interessante markt voor Heineken

Momenteel is het nog niet duidelijk hoever de gesprekken met Heineken of Duvel Moortgat al gevorderd zijn, maar verschillende bronnen hebben alvast de interesse aan De Tijd bevestigd.

 

Voor Heineken zou een overname van Bosteels alvast een extra stap zijn in de markt van de Belgische speciaalbieren, waar het momenteel slechts één merk heeft met Affligem. Dat was in de eerste helft van 2016 wel één van sterkst groeiende merken bij de Nederlandse groep, wat toont dat er nog heel wat potentieel is binnen die markt voor Heineken.

 

Diversifiëring

Voor Duvel Moortgat zou de overname van Bosteels dan weer een verdere diversifiëring van het aanbod betekenen. Zo kocht het eerder al Brasserie d’Achouffe, De Koninck en Vedett, alsook een aantal brouwerijen in de Verenigde Staten en Nederland. Dankzij dat groter aanbod heeft het ook de buitenlandse markt weten te veroveren. 60 procent van het bier dat onder de paraplu van Moortgat wordt gebrouwen, wordt buiten de Belgische landsgrenzen gedronken.

 

Als er een overname van Bosteels komt, dan betekent dat wel dat opnieuw een middelgrote Belgische brouwerij zijn onafhankelijkheid afstaat aan een grotere speler. In mei kreeg het Nederlandse Bavaria zo al de brouwerij Palm in handen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Back to top