Eén op de twee gezinnen koopt fairtrade, ondanks crisis

Eén op de twee gezinnen koopt fairtrade, ondanks crisis

Ondanks de crisis en het lage consumentenvertrouwen is de Belg meer en meer fan van eerlijke producten. Eén op de twee Belgische gezinnen kocht in 2012 geregeld fairtradeproducten; een jaar eerder was dat nog maar één op de drie. Opvallend: supermarktketens Delhaize, Carrefour, Colruyt en Lidl nemen intussen al 70% van de verkoop voor hun rekening.

Supermarkten voorop

Fairtrade mocht zich in 2012 verheugen op een omzetstijging met 12%, zegt Max Havelaar op basis van een GfK-rapport en eigen jaarcijfers. Dat is een gevolg van de gestegen vraag en het toenemende aanbod, klinkt het bij het bekende keurmerk.

 

"Eén op twee winkelpunten heeft intussen Fairtrade in zijn aanbod", zegt Lily Deforce, directeur van Max Havelaar. "De penetratiegraad is in een periode van vijf jaar van 24% naar 47% gestegen." Dat komt vooral doordat de supermarktketens volop op de kar zijn gesprongen.

 

Met resultaat: "Delhaize, Carrefour, Colruyt en Lidl nemen met 70% het gros van de verkoop voor hun rekening. De omzet in de Oxfam wereldwinkels is goed voor 16%", aldus nog Lily Deforce, die de totale marktwaarde van fairtradeproducten op 86 miljoen euro schat.

 

Vooral hoger opgeleiden met kinderen

De frequentste kopers van fairtradeproducten zijn gezinnen met kinderen (meer dan 35%) en vaak hoger opgeleiden. Uit de cijfers blijkt bovendien dat consumenten die voorheen al bewust voor fairtrade kozen, vorig jaar gemiddeld 7,5% meer spendeerden aan eerlijke producten dan in 2011.

 

Die consument koopt vooral bananen (45% van de kopers), gevolgd door suiker (25%), chocolade (17%) en koffie (15%). Maar wat vooral belangrijk is, is dat ondertussen meer dan 78 procent van de Belgen vertrouwd is met fairtrade en waar dat voor staat.

 

Max Havelaar verwacht in 2013 dan ook dat de "stijgende trend zich zal doorzetten", crisis of niet, en voorspelt een omzetgroei van 15%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top