Eén op de twee gezinnen koopt fairtrade, ondanks crisis | RetailDetail

Eén op de twee gezinnen koopt fairtrade, ondanks crisis

Eén op de twee gezinnen koopt fairtrade, ondanks crisis

Ondanks de crisis en het lage consumentenvertrouwen is de Belg meer en meer fan van eerlijke producten. Eén op de twee Belgische gezinnen kocht in 2012 geregeld fairtradeproducten; een jaar eerder was dat nog maar één op de drie. Opvallend: supermarktketens Delhaize, Carrefour, Colruyt en Lidl nemen intussen al 70% van de verkoop voor hun rekening.

Supermarkten voorop

Fairtrade mocht zich in 2012 verheugen op een omzetstijging met 12%, zegt Max Havelaar op basis van een GfK-rapport en eigen jaarcijfers. Dat is een gevolg van de gestegen vraag en het toenemende aanbod, klinkt het bij het bekende keurmerk.

 

"Eén op twee winkelpunten heeft intussen Fairtrade in zijn aanbod", zegt Lily Deforce, directeur van Max Havelaar. "De penetratiegraad is in een periode van vijf jaar van 24% naar 47% gestegen." Dat komt vooral doordat de supermarktketens volop op de kar zijn gesprongen.

 

Met resultaat: "Delhaize, Carrefour, Colruyt en Lidl nemen met 70% het gros van de verkoop voor hun rekening. De omzet in de Oxfam wereldwinkels is goed voor 16%", aldus nog Lily Deforce, die de totale marktwaarde van fairtradeproducten op 86 miljoen euro schat.

 

Vooral hoger opgeleiden met kinderen

De frequentste kopers van fairtradeproducten zijn gezinnen met kinderen (meer dan 35%) en vaak hoger opgeleiden. Uit de cijfers blijkt bovendien dat consumenten die voorheen al bewust voor fairtrade kozen, vorig jaar gemiddeld 7,5% meer spendeerden aan eerlijke producten dan in 2011.

 

Die consument koopt vooral bananen (45% van de kopers), gevolgd door suiker (25%), chocolade (17%) en koffie (15%). Maar wat vooral belangrijk is, is dat ondertussen meer dan 78 procent van de Belgen vertrouwd is met fairtrade en waar dat voor staat.

 

Max Havelaar verwacht in 2013 dan ook dat de "stijgende trend zich zal doorzetten", crisis of niet, en voorspelt een omzetgroei van 15%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.