Eén op de twee gezinnen koopt fairtrade, ondanks crisis | RetailDetail

Eén op de twee gezinnen koopt fairtrade, ondanks crisis

Eén op de twee gezinnen koopt fairtrade, ondanks crisis

Ondanks de crisis en het lage consumentenvertrouwen is de Belg meer en meer fan van eerlijke producten. Eén op de twee Belgische gezinnen kocht in 2012 geregeld fairtradeproducten; een jaar eerder was dat nog maar één op de drie. Opvallend: supermarktketens Delhaize, Carrefour, Colruyt en Lidl nemen intussen al 70% van de verkoop voor hun rekening.

Supermarkten voorop

Fairtrade mocht zich in 2012 verheugen op een omzetstijging met 12%, zegt Max Havelaar op basis van een GfK-rapport en eigen jaarcijfers. Dat is een gevolg van de gestegen vraag en het toenemende aanbod, klinkt het bij het bekende keurmerk.

 

"Eén op twee winkelpunten heeft intussen Fairtrade in zijn aanbod", zegt Lily Deforce, directeur van Max Havelaar. "De penetratiegraad is in een periode van vijf jaar van 24% naar 47% gestegen." Dat komt vooral doordat de supermarktketens volop op de kar zijn gesprongen.

 

Met resultaat: "Delhaize, Carrefour, Colruyt en Lidl nemen met 70% het gros van de verkoop voor hun rekening. De omzet in de Oxfam wereldwinkels is goed voor 16%", aldus nog Lily Deforce, die de totale marktwaarde van fairtradeproducten op 86 miljoen euro schat.

 

Vooral hoger opgeleiden met kinderen

De frequentste kopers van fairtradeproducten zijn gezinnen met kinderen (meer dan 35%) en vaak hoger opgeleiden. Uit de cijfers blijkt bovendien dat consumenten die voorheen al bewust voor fairtrade kozen, vorig jaar gemiddeld 7,5% meer spendeerden aan eerlijke producten dan in 2011.

 

Die consument koopt vooral bananen (45% van de kopers), gevolgd door suiker (25%), chocolade (17%) en koffie (15%). Maar wat vooral belangrijk is, is dat ondertussen meer dan 78 procent van de Belgen vertrouwd is met fairtrade en waar dat voor staat.

 

Max Havelaar verwacht in 2013 dan ook dat de "stijgende trend zich zal doorzetten", crisis of niet, en voorspelt een omzetgroei van 15%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.