Eén op de vijf bakkers dicht met eindejaar | RetailDetail

Eén op de vijf bakkers dicht met eindejaar

Eén op de vijf bakkers dicht met eindejaar

Almaar meer bakkers sluiten noodgedwongen de deuren tijdens de eindejaarsperiode omdat ze geen personeel vinden. Voor de bakkersfederatie het sein om samen met de slagers voordelige flexi-jobs te eisen, naar het voorbeeld van de horeca.

"Gesloten wegens geen personeel"

Pal in een van de meest lucratieve periodes van het jaar, de eindejaarsfeesten, zien steeds meer bakkers zich gedwongen hun zaak te sluiten. "Van de 2.750 bakkers die Vlaanderen nog telt, sluit 15 à 20% deze eindejaarsperiode de deuren. Dat komt neer op zo'n 500 zaken, verspreid over heel Vlaanderen", klinkt het bij Bakkers Vlaanderen.

 

Naar een verklaring is het niet ver zoeken: "Steeds minder mensen willen tijdens de feestdagen werken, laat staan 's ochtends in alle vroegte", zegt Bruno Kuylen, directeur van de bakkersfederatie.

 

Doorheen het jaar kampen de bakkers met soortgelijke problemen in de weekends, maar dan lossen ze dat op door jobstudenten in te schakelen. Die staan echter evenmin te springen om met eindejaar te werken: "Ofwel studeren zij ofwel willen zij ook wat feestvieren."

 

De oplossing: flexi-jobs

Nochtans bestaat er een oplossing, aldus Bakkers Vlaanderen, daarin bijgetreden door de Landsbond der Beenhouwers: "Flexi-jobs, zoals in de horeca". Sinds deze maand kunnen mensen die vier vijfde werken namelijk onbeperkt bijverdienen in de horeca. Ze krijgen minimaal 9,50 euro netto per uur zonder daarop belasting af te dragen en de werkgever betaalt enkel 25% RSZ-bijdrage. Met succes, want nauwelijks drie weken na de invoering zijn er in de horeca al 2.000 flexi-jobs, zo becijferde zakenkrant De Tijd.

 

"Door de flexi-jobs dreigen meer mensen te kiezen voor een job in de horeca, waardoor het personeelstekort bij de slagers nog groter zal worden", zegt Ivan Claeys, voorzitter van de beenhouwersfederatie. "Als een horeca-uitbater 15 euro betaalt voor iemand met een flexi-job, houdt die persoon daar netto 12 euro per uur aan over. Als een slager 15 euro betaalt, blijft er netto 7 euro over."

 

Ook de bakkers zien brood in flexi-jobs: "Tijdens de piekmomenten zouden flexibele arbeidskrachten kunnen inspringen en de taak van de vaste werknemers verlichten", bevestigt Bruno Kuylen in De Tijd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.