E-commerce redt AB InBev

Jupiler krat
Shutterstock.com

Ondanks de coronacrisis heeft AB InBev in het derde kwartaal opnieuw meer bier verkocht. De grootste brouwer ter wereld paste de toeleveringsketen snel aan en zag met name de online verkoop fors toenemen.

 

Tegen de trend in

In de periode juli-september steeg het verkochte volume met bijna 2%. Dat leverde een omzetstijging op van ongeveer 4%. AB InBev verraste daarmee vriend en vijand, want analisten hielden toch rekening met een daling van 4%, schrijft De Tijd.

 

In Brazilië verkocht de brouwer een kwart meer bier. Verder was er forse groei in belangrijke markten als Mexico en de Verenigde Staten. In de volledige regio Noord-Amerika steeg de omzet met bijna een vijfde.

 

De groeicijfers zijn opmerkelijk, aangezien het coronavirus nooit helemaal weg is geweest, en nog steeds grote delen van de wereld in zijn greep houdt. Gisteren kondigde concurrent Heineken nog aan dat zowat 20% van de jobs in gevaar is. De Nederlandse bierbrouwer verkocht in het derde kwartaal ruim 2% minder.

 

Thuisconsumptie

AB InBev daarentegen slaagde erin om de thuisconsumptie aan te zwengelen. Dat deed de brouwer door meer dan ooit in te zetten op online verkoop. Het bedrijf lanceerde nieuwe webwinkels voor de eindconsument en installeerde een digitaal platform voor handelaars. Zo kreeg Jupiler bijvoorbeeld een eigen webshop in België.

 

Het bedrijf maakt intussen werk van de verdere afbouw van de schulden. Het voorbije kwartaal loste AB InBev 11,4 miljard dollar (9,7 miljard euro) schulden af. Niettemin schrapt de brouwer ook het tussentijds dividend. “Hoewel onze activiteiten betere resultaten opleveren, blijven we geconfronteerd met onzekerheid en volatiliteit veroorzaakt door de covid-19-pandemie”, luidt het in een verklaring.