E-commerce weegt op het rendement van de fysieke supermarkt

E-commerce weegt op het rendement van de fysieke supermarkt

E-commerce zet het businessmodel van de fysieke supermarkten op termijn onder druk. Dat concludeert financieel retailspecialist Marshoek in zijn jaarlijkse Benchmarkrapport Supermarkten.  

 

Groei voor online

De laatste jaren is e-commerce in de Nederlandse supermarktbranche flink gegroeid: in 2014 lag het onlineaandeel nog onder de 1%, in 2017 is dat tot boven de 3% gegroeid. Online is nu al goed voor ongeveer 1 miljard euro omzet, maar dat is geen rendabele omzet: op basis van de gegevens van 265 fullservice franchisesupermarkten berekende Marshoek dat supermarkten met een webshop gemiddeld 0,1% rendement inleveren, of 7.000 euro. Dat komt doordat de rendementen op e-commerce aanzienlijk lager liggen dan de activiteiten in de fysieke winkel.

 

Voor de omzetontwikkeling lijkt e-commerce dus gunstig uit te pakken, maar voor het rendement zeker niet, aldus Marshoek. Wat overigens niet wil zeggen dat ondernemers e-commerce links kunnen laten liggen: het is immers één van de kanalen waar de klanten sowieso hun boodschappen gaan doen. Daarnaast is de verwachting dat de omzetgroei online een verbetering zal opleveren in het autonome verdienmodel.

 

Voedselverspilling

Verder blijkt uit de benchmark dat franchisesupermarkten het met een omzetgroei van 3,8% opnieuw beter doen dan de markt (3,2% volgens GfK). Deze groei werd grotendeels gerealiseerd door een sterke stijging van de gemiddelde besteding en in mindere mate van het aantal klanten. Voor het eerst sinds 2012 stijgt bovendien niet alleen het resultaat in euro, maar ook in percentage. Toch laten supermarkten elk jaar gemiddeld nog zo’n 125.000 euro aan rendement liggen door verspilling op diverse onderdelen zoals derving, energie, talent en investeringen.

 

Met name het tegengaan van voedselverspilling is een actueel thema. Gemiddeld wordt er in de supermarkt 1,5% van de consumentenomzet aan voedsel verspild. Dat lijkt misschien niet veel, maar met een gemiddelde weekomzet van 158.738 euro is dit een verspilling van ruim 126.000 euro per winkel per jaar. Voor de zowat 1365 franchisesupermarkten in Nederland, komt dit uit op een derving van ruim 172 miljoen euro op jaarbasis.