E-commerce weegt op het rendement van de fysieke supermarkt | RetailDetail

E-commerce weegt op het rendement van de fysieke supermarkt

E-commerce weegt op het rendement van de fysieke supermarkt
Shutterstock.com

E-commerce zet het businessmodel van de fysieke supermarkten op termijn onder druk, berekende financieel retailspecialist Marshoek. Toch moeten supermarkten door die zure appel heen bijten, klinkt het evenwel.

 

Groei voor online

De laatste jaren is e-commerce in de Nederlandse supermarktbranche flink gegroeid: in 2014 lag het onlineaandeel nog onder de 1%, in 2017 is dat tot boven de 3% gegroeid. Online is nu al goed voor ongeveer 1 miljard euro omzet. Dat is echter geen rendabele omzet: op basis van de gegevens van 265 franchisesupermarkten berekende Marshoek dat supermarkten met een webshop gemiddeld 0,1% rendement inleveren, oftewel 7.000 euro. Dat komt doordat de rendementen op e-commerce aanzienlijk lager liggen dan de activiteiten in de fysieke winkel.

 

Voor de omzetontwikkeling lijkt e-commerce dus gunstig uit te pakken, maar voor het rendement zeker niet, aldus Marshoek. Wat overigens niet wil zeggen dat ondernemers e-commerce links kunnen laten liggen: het is immers één van de kanalen waar de klanten sowieso hun boodschappen gaan doen. Daarnaast is de verwachting dat de omzetgroei online een verbetering zal opleveren in het autonome verdienmodel. In België ligt de e-commerceomzet in food lager dan bij onze noorderburen, maar de conclusies over de rendabiliteit zijn wellicht ook hier relevant.

 

Voedselverspilling

Verder blijkt uit de benchmark dat Nederlandse franchisesupermarkten elk jaar gemiddeld zo’n 125.000 euro aan rendement liggen door verspilling op diverse onderdelen. Met name voedselverspilling is een actueel thema: gemiddeld wordt er in de supermarkt 1,5% van de consumentenomzet aan voedsel verspild. Dat lijkt misschien niet veel, maar met een gemiddelde weekomzet van 158.738 euro is dit een verspilling van ruim 126.000 euro per winkel per jaar. Voor de zowat 1365 franchisesupermarkten in Nederland, komt dit uit op een derving van ruim 172 miljoen euro op jaarbasis.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.