EasyJet-oprichter opent eerste voedingsdiscount

EasyJet-oprichter opent eerste voedingsdiscount

Zakenman Stelios Haji-Ioannou gaat concurreren met Aldi en Lidl. De eerste easyFoodstore opende gisteren in Park Royal, in het noordwesten van Londen. 

 

Spotgoedkope voeding

De baseline van het nieuwe discountconcept luidt: “No expensive brands. Just food honestly priced.” De winkel verkoopt bij de lancering een beperkt assortiment van 76 basisproducten aan een eenheidsprijs van 25 pence (ongeveer 33 eurocent). 


Dat prijsniveau geldt voor de hele maand februari, belooft Stelios Haji-Ioannou.  “Ik geloof dat er een niche bestaat in de foodretailmarkt, onder het huidige niveau van budgetspelers als Aldi en Lidl”, zegt hij.


Het gaat uitsluitend om droge voeding; verse producten vind je niet bij easyFoodstore. Alle producten zijn van het Europese prijsvechtersmerk Euroshopper, dat ontwikkeld werd door de inkoopgroepering AMS, waartoe onder andere Ahold, ICA, Migros en Morrisons behoren. Albert Heijn heeft EuroShopper al in 20123 vervangen door AH Basic. 

 

Voor minder bedeelden

De opening van easyFoodstore zorgt voor enige opschudding in de Britse markt. De traditionele supermarkten lijden er onder prijsdruk door de sterke groei van Lidl en Aldi, en moeten tegelijk een antwoord vinden op de sterke groei van online en de komst van Amazon Fresh.


Maar of dit echt een concurrent wordt voor de succesvolle harddiscounters in het VK? Stelios Haji-Ioannou omschrijft easyFoodstore eerder als een sociaal initiatief, geïnspireerd door de voedselbanken: “Na mijn ervaring met het gratis wegschenken van voedsel in Griekenland en Cyprus, is dit een meer commerciële manier om basisvoeding aan lage prijzen te verschaffen aan de minderbedeelden”, verklaart hij op de website easyFoodstore.com


Drie jaar geleden al kondigde de zakenman aan dat hij in de voedingssector zou stappen, maar de opening van een eerste winkel in Croydon liep met een sisser af omdat de vergunning geweigerd werd. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Back to top