EasyJet-oprichter opent eerste voedingsdiscount

EasyJet-oprichter opent eerste voedingsdiscount

Zakenman Stelios Haji-Ioannou gaat concurreren met Aldi en Lidl. De eerste easyFoodstore opende gisteren in Park Royal, in het noordwesten van Londen. 

 

Spotgoedkope voeding

De baseline van het nieuwe discountconcept luidt: “No expensive brands. Just food honestly priced.” De winkel verkoopt bij de lancering een beperkt assortiment van 76 basisproducten aan een eenheidsprijs van 25 pence (ongeveer 33 eurocent). 


Dat prijsniveau geldt voor de hele maand februari, belooft Stelios Haji-Ioannou.  “Ik geloof dat er een niche bestaat in de foodretailmarkt, onder het huidige niveau van budgetspelers als Aldi en Lidl”, zegt hij.


Het gaat uitsluitend om droge voeding; verse producten vind je niet bij easyFoodstore. Alle producten zijn van het Europese prijsvechtersmerk Euroshopper, dat ontwikkeld werd door de inkoopgroepering AMS, waartoe onder andere Ahold, ICA, Migros en Morrisons behoren. Albert Heijn heeft EuroShopper al in 20123 vervangen door AH Basic. 

 

Voor minder bedeelden

De opening van easyFoodstore zorgt voor enige opschudding in de Britse markt. De traditionele supermarkten lijden er onder prijsdruk door de sterke groei van Lidl en Aldi, en moeten tegelijk een antwoord vinden op de sterke groei van online en de komst van Amazon Fresh.


Maar of dit echt een concurrent wordt voor de succesvolle harddiscounters in het VK? Stelios Haji-Ioannou omschrijft easyFoodstore eerder als een sociaal initiatief, geïnspireerd door de voedselbanken: “Na mijn ervaring met het gratis wegschenken van voedsel in Griekenland en Cyprus, is dit een meer commerciële manier om basisvoeding aan lage prijzen te verschaffen aan de minderbedeelden”, verklaart hij op de website easyFoodstore.com


Drie jaar geleden al kondigde de zakenman aan dat hij in de voedingssector zou stappen, maar de opening van een eerste winkel in Croydon liep met een sisser af omdat de vergunning geweigerd werd. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren

15/09/2017

Aldi Nord, de tak van het bedrijf die actief is in België en Nederland, wil de aankoop van A-merken centraliseren. Zo wil het bedrijf een gelijkwaardig aanbod bieden in alle landen en kan het vanwege schaalgrootte scherpere prijzen afdwingen.

Filet Pur: Groot misbaar in het abattoir

15/09/2017

Iemand nog een stukje tournedos? Of toch liever een geraspte wortel? De vleessector maakte alweer geen al te beste beurt afgelopen week, en dat is RetailDetail Food niet ontgaan, zoals blijkt uit dit onmisbare overzicht van de FMCG-actualiteit.

Back to top