EasyJet-oprichter opent eerste voedingsdiscount

EasyJet-oprichter opent eerste voedingsdiscount

Zakenman Stelios Haji-Ioannou gaat concurreren met Aldi en Lidl. De eerste easyFoodstore opende gisteren in Park Royal, in het noordwesten van Londen. 

 

Spotgoedkope voeding

De baseline van het nieuwe discountconcept luidt: “No expensive brands. Just food honestly priced.” De winkel verkoopt bij de lancering een beperkt assortiment van 76 basisproducten aan een eenheidsprijs van 25 pence (ongeveer 33 eurocent). 


Dat prijsniveau geldt voor de hele maand februari, belooft Stelios Haji-Ioannou.  “Ik geloof dat er een niche bestaat in de foodretailmarkt, onder het huidige niveau van budgetspelers als Aldi en Lidl”, zegt hij.


Het gaat uitsluitend om droge voeding; verse producten vind je niet bij easyFoodstore. Alle producten zijn van het Europese prijsvechtersmerk Euroshopper, dat ontwikkeld werd door de inkoopgroepering AMS, waartoe onder andere Ahold, ICA, Migros en Morrisons behoren. Albert Heijn heeft EuroShopper al in 20123 vervangen door AH Basic. 

 

Voor minder bedeelden

De opening van easyFoodstore zorgt voor enige opschudding in de Britse markt. De traditionele supermarkten lijden er onder prijsdruk door de sterke groei van Lidl en Aldi, en moeten tegelijk een antwoord vinden op de sterke groei van online en de komst van Amazon Fresh.


Maar of dit echt een concurrent wordt voor de succesvolle harddiscounters in het VK? Stelios Haji-Ioannou omschrijft easyFoodstore eerder als een sociaal initiatief, geïnspireerd door de voedselbanken: “Na mijn ervaring met het gratis wegschenken van voedsel in Griekenland en Cyprus, is dit een meer commerciële manier om basisvoeding aan lage prijzen te verschaffen aan de minderbedeelden”, verklaart hij op de website easyFoodstore.com


Drie jaar geleden al kondigde de zakenman aan dat hij in de voedingssector zou stappen, maar de opening van een eerste winkel in Croydon liep met een sisser af omdat de vergunning geweigerd werd. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top