EasyJet-oprichter opent eerste voedingsdiscount | RetailDetail

EasyJet-oprichter opent eerste voedingsdiscount

EasyJet-oprichter opent eerste voedingsdiscount

Zakenman Stelios Haji-Ioannou gaat concurreren met Aldi en Lidl. De eerste easyFoodstore opende gisteren in Park Royal, in het noordwesten van Londen. 

 

Spotgoedkope voeding

De baseline van het nieuwe discountconcept luidt: “No expensive brands. Just food honestly priced.” De winkel verkoopt bij de lancering een beperkt assortiment van 76 basisproducten aan een eenheidsprijs van 25 pence (ongeveer 33 eurocent). 


Dat prijsniveau geldt voor de hele maand februari, belooft Stelios Haji-Ioannou.  “Ik geloof dat er een niche bestaat in de foodretailmarkt, onder het huidige niveau van budgetspelers als Aldi en Lidl”, zegt hij.


Het gaat uitsluitend om droge voeding; verse producten vind je niet bij easyFoodstore. Alle producten zijn van het Europese prijsvechtersmerk Euroshopper, dat ontwikkeld werd door de inkoopgroepering AMS, waartoe onder andere Ahold, ICA, Migros en Morrisons behoren. Albert Heijn heeft EuroShopper al in 20123 vervangen door AH Basic. 

 

Voor minder bedeelden

De opening van easyFoodstore zorgt voor enige opschudding in de Britse markt. De traditionele supermarkten lijden er onder prijsdruk door de sterke groei van Lidl en Aldi, en moeten tegelijk een antwoord vinden op de sterke groei van online en de komst van Amazon Fresh.


Maar of dit echt een concurrent wordt voor de succesvolle harddiscounters in het VK? Stelios Haji-Ioannou omschrijft easyFoodstore eerder als een sociaal initiatief, geïnspireerd door de voedselbanken: “Na mijn ervaring met het gratis wegschenken van voedsel in Griekenland en Cyprus, is dit een meer commerciële manier om basisvoeding aan lage prijzen te verschaffen aan de minderbedeelden”, verklaart hij op de website easyFoodstore.com


Drie jaar geleden al kondigde de zakenman aan dat hij in de voedingssector zou stappen, maar de opening van een eerste winkel in Croydon liep met een sisser af omdat de vergunning geweigerd werd. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.