Eddy de Mûelenaere wordt nieuwe CEO van Milcobel | RetailDetail

Eddy de Mûelenaere wordt nieuwe CEO van Milcobel

Eddy de Mûelenaere wordt nieuwe CEO van Milcobel

De 59-jarige Eddy de Mûelenaere wordt vanaf 18 maart 2013 de nieuwe gedelegeerd bestuurder van Milcobel. Hij volgt Patric Buggenhout op, die meer dan vijftien jaar aan het hoofd stond van de Belgische zuivelreus.

Wissen "in onderling overleg"

"De wissel is gebeurd in onderling overleg en in een goede verstandhouding, want Patric Buggenhout zal de nieuwe CEO ook inleiden", onderstreept Guido Veys, voorzitter van de raad van bestuur: "Eddy de Mûelenaere zal Buggenhout vanaf 18 maart opvolgen. Buggenhout blijft tot en met 14 juni de firma extern vertegenwoordigen."

 

Eddy de Mûelenaere is geen onbekende in de voedingswereld. De burgerlijk ingenieur scheikunde heeft een lange internationale ervaring opgebouwd in het bedrijfsleven. Het grootste deel van zijn carrière werkte hij bij Vandemoortele, waar hij diversie directiefuncties bekleedde in de margarine-, de vetten- en de bakkerijdivisie. Vorig jaar in april stapte hij op bij Vandemoortele na tegenvallende resultaten in de Franse divisie.

 

"De nieuwe CEO zal zijn rijke ervaring aanwenden om Milcobel verder te ontwikkelen als een in ons land verankerde competitieve en coöperatieve zuivelgroep. De inzet van Milcobel blijft onverkort om markttoegang voor de leden in eigen handen te houden. Een beslissingscentrum in eigen land is voor de toekomst van de Belgische melkveehouderij en de tewerkstelling in de zuivel van kapitaal belang", zo stelt de Raad van Bestuur.

 

3.000 melkveehouders

Milcobel is een coöperatie van 3.000 melkveehouders en overkoepelt vier werkmaatschappijen: Belgomilk (met o.a. Brugge Kaas en Incolac), Inza (ook bekend van Choco!Choco en Yogho!Yogho!), ijsproducent Ysco en kaashandels/-verpakkers Jan Dupont en Camal. Daarnaast levert de groep ook melkpoeders en zuivelingrediënten aan de internationale voedingsindustrie.

 

Milcobel verwerkte vorig jaar ruim 1,1 miljard liter melk - dat is ongeveer één derde van de totale Belgische melkproductie - en realiseerde een omzet van om en bij de 900 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.