Eddy de Mûelenaere wordt nieuwe CEO van Milcobel

Eddy de Mûelenaere wordt nieuwe CEO van Milcobel

De 59-jarige Eddy de Mûelenaere wordt vanaf 18 maart 2013 de nieuwe gedelegeerd bestuurder van Milcobel. Hij volgt Patric Buggenhout op, die meer dan vijftien jaar aan het hoofd stond van de Belgische zuivelreus.

Wissen "in onderling overleg"

"De wissel is gebeurd in onderling overleg en in een goede verstandhouding, want Patric Buggenhout zal de nieuwe CEO ook inleiden", onderstreept Guido Veys, voorzitter van de raad van bestuur: "Eddy de Mûelenaere zal Buggenhout vanaf 18 maart opvolgen. Buggenhout blijft tot en met 14 juni de firma extern vertegenwoordigen."

 

Eddy de Mûelenaere is geen onbekende in de voedingswereld. De burgerlijk ingenieur scheikunde heeft een lange internationale ervaring opgebouwd in het bedrijfsleven. Het grootste deel van zijn carrière werkte hij bij Vandemoortele, waar hij diversie directiefuncties bekleedde in de margarine-, de vetten- en de bakkerijdivisie. Vorig jaar in april stapte hij op bij Vandemoortele na tegenvallende resultaten in de Franse divisie.

 

"De nieuwe CEO zal zijn rijke ervaring aanwenden om Milcobel verder te ontwikkelen als een in ons land verankerde competitieve en coöperatieve zuivelgroep. De inzet van Milcobel blijft onverkort om markttoegang voor de leden in eigen handen te houden. Een beslissingscentrum in eigen land is voor de toekomst van de Belgische melkveehouderij en de tewerkstelling in de zuivel van kapitaal belang", zo stelt de Raad van Bestuur.

 

3.000 melkveehouders

Milcobel is een coöperatie van 3.000 melkveehouders en overkoepelt vier werkmaatschappijen: Belgomilk (met o.a. Brugge Kaas en Incolac), Inza (ook bekend van Choco!Choco en Yogho!Yogho!), ijsproducent Ysco en kaashandels/-verpakkers Jan Dupont en Camal. Daarnaast levert de groep ook melkpoeders en zuivelingrediënten aan de internationale voedingsindustrie.

 

Milcobel verwerkte vorig jaar ruim 1,1 miljard liter melk - dat is ongeveer één derde van de totale Belgische melkproductie - en realiseerde een omzet van om en bij de 900 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belangrijkste merken vorig jaar 4 procent duurder geworden

20/09/2017

De tien belangrijkste merken in de supermarkten zijn vorig jaar met 4,2 procent duurder geworden ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee stijgen de prijzen in ons land veel sneller dan in de buurlanden. Het prijsverschil tussen huismerken en A-merken is ook nergens groter.

Colruyt lanceert digitaal platform voor voedingskeuzehulp

20/09/2017

De Colruyt Group lanceert vandaag het nieuwe digitale platform ‘Productzoeker’ met alle mogelijke informatie over de voedingsproducten van de huismerken binnen de groep. Zo moeten klanten eenvoudiger de juiste dieetkeuzes kunnen maken.

Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Spadel investeert 12,8 miljoen in Spa Monopole

20/09/2017

De groep Spadel gaat 12,8 miljoen euro investeren in de bottelarij Spa Monopole. Daar komt een volledige nieuwe bottelingslijn om de groei van de gearomatiseerde waters op te vangen. De uitbreiding moet in februari 2018 klaar zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Back to top