Eddy de Mûelenaere wordt nieuwe CEO van Milcobel

Eddy de Mûelenaere wordt nieuwe CEO van Milcobel

De 59-jarige Eddy de Mûelenaere wordt vanaf 18 maart 2013 de nieuwe gedelegeerd bestuurder van Milcobel. Hij volgt Patric Buggenhout op, die meer dan vijftien jaar aan het hoofd stond van de Belgische zuivelreus.

Wissen "in onderling overleg"

"De wissel is gebeurd in onderling overleg en in een goede verstandhouding, want Patric Buggenhout zal de nieuwe CEO ook inleiden", onderstreept Guido Veys, voorzitter van de raad van bestuur: "Eddy de Mûelenaere zal Buggenhout vanaf 18 maart opvolgen. Buggenhout blijft tot en met 14 juni de firma extern vertegenwoordigen."

 

Eddy de Mûelenaere is geen onbekende in de voedingswereld. De burgerlijk ingenieur scheikunde heeft een lange internationale ervaring opgebouwd in het bedrijfsleven. Het grootste deel van zijn carrière werkte hij bij Vandemoortele, waar hij diversie directiefuncties bekleedde in de margarine-, de vetten- en de bakkerijdivisie. Vorig jaar in april stapte hij op bij Vandemoortele na tegenvallende resultaten in de Franse divisie.

 

"De nieuwe CEO zal zijn rijke ervaring aanwenden om Milcobel verder te ontwikkelen als een in ons land verankerde competitieve en coöperatieve zuivelgroep. De inzet van Milcobel blijft onverkort om markttoegang voor de leden in eigen handen te houden. Een beslissingscentrum in eigen land is voor de toekomst van de Belgische melkveehouderij en de tewerkstelling in de zuivel van kapitaal belang", zo stelt de Raad van Bestuur.

 

3.000 melkveehouders

Milcobel is een coöperatie van 3.000 melkveehouders en overkoepelt vier werkmaatschappijen: Belgomilk (met o.a. Brugge Kaas en Incolac), Inza (ook bekend van Choco!Choco en Yogho!Yogho!), ijsproducent Ysco en kaashandels/-verpakkers Jan Dupont en Camal. Daarnaast levert de groep ook melkpoeders en zuivelingrediënten aan de internationale voedingsindustrie.

 

Milcobel verwerkte vorig jaar ruim 1,1 miljard liter melk - dat is ongeveer één derde van de totale Belgische melkproductie - en realiseerde een omzet van om en bij de 900 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top