Edeka mag dan toch Kaiser’s overnemen

Edeka mag dan toch Kaiser’s overnemen

Na eerdere bezwaren van de Duitse mededingingsautoriteit mag Edeka dan toch de Kaiser's supermarkten van Tengelmann overnemen. Duits minister van economie Sigmar Gabriel legt wel strenge voorwaarden op.

Behoud van werkgelegenheid

Eén van de voorwaarden voor de overname is dat Edeka moet garanderen dat 97% van de huidige 16.000 arbeidsplaatsen bij de zowat 450 Kaiser's supermarkten behouden blijft gedurende minstens vijf jaar en dat daarbij de geldende loonbarema's gerespecteerd worden. Gedurende vijf jaar mag Edeka geen Kaiser's filialen verkopen aan zelfstandige ondernemers. Ook mogen er bij Kaiser's gedurende 24 maanden geen ontslagen vallen. Edeka heeft al laten weten dat het de opgelegde voorwaarden aanvaardt.

 

De plannen van Edeka en Tengelmann botsten vorig jaar op bezwaren van zowel concurrent Rewe als van de Duitse regering. Hoewel supermarktketen Kaiser's een marktaandeel van amper 0,6% heeft in Duitsland, zou de nieuwe combinatie in steden als München, Berlijn of Bonn een te groot overwicht krijgen, luidde toen het oordeel. Dat de minister van economie nu ingaat tegen deze bezwaren, is op z'n minst opmerkelijk. De Duitse pers reageert erg kritisch.

 

De Tengelmann groep, die onder andere actief is in doe-het-zelf, mode, e-commerce en verzekeringen, wil al langer af van z'n verlieslatende supermarkten. Voor Edeka is het een gelegenheid om zijn positie in de sterk geconcentreerde Duitse markt te verstevigen. De vier grootste Duitse ketens (Edeka, Rewe, Aldi en de Schwarz Gruppe met Kaufland en Lidl) zijn samen immers goed voor 85% van de markt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top