Een markt voor kweekvlees? | RetailDetail

Een markt voor kweekvlees?

Een markt voor kweekvlees?
Een gekweekte gehaktbal van Memphis Meat

De vleesproductie is niet meteen milieuvriendelijk en evenmin efficiënt. Dat moet beter kunnen, vinden wetenschappers. Als mensen dan toch niet bereid zijn om hun dagelijkse stukje vlees in te ruilen voor een groenteburger, kunnen we misschien vlees gaan kweken? 

 

Labovlees


De cijfers zijn duidelijk: voor elke rumsteak van 150 g op je bord, heeft de koe wel een kilogram veevoer verorberd en werd er bijna 2500 liter water verbruikt. Op die manier gaan we de groeiende wereldbevolking niet kunnen blijven voeden. Maar hoe dan wel? Mensen lijken immers niet bereid om over te schakelen op een 100% plantaardig voedingspatroon. 


Vlees uit het laboratorium dan maar? De productie van kweekvlees, of ‘in vitro’ vlees, zou 80% tot 90% minder broeikasgassen uitstoten, 45% minder energie verbruiken, 90% minder water en 99% minder land. En er moeten geen dieren voor sterven. 


Verschillende onderzoekers wereldwijd zijn ermee bezig. De koploper is de Nederlandse professor Mark Post, verbonden aan de universiteit van Maastricht. Hij slaagde er al in 2013 als eerste in om op basis van een stukje spierweefsel van een koe de cellen te laten vermeerderen tot een hamburger van echt vlees. 
 

De uitdaging: textuur


Die eerste artificiële hamburger kostte een slordige 250.000 euro, maar volgens Post kan de productieprijs binnen enkele jaren al dalen tot elf euro. Zijn bedrijf Mosa Meat wil ‘dierloos vlees’ gaan kweken in grote bioreactoren. Het productieproces is te vergelijken met bier brouwen of kaas maken. 


De grote uitdaging is nu om de textuur van het vlees op punt te stellen, onder meer door vetcellen toe te voegen aan de burger. Want écht lekker was die naar verluidt niet. Ook onderzoekt men of het mogelijk wordt om naast hamburgers een heuse steak te gaan kweken. 


Post gelooft sterk in het potentieel van zijn project. Hoewel vegetarische vleesvervangers al jaren op de markt zijn, blijft hun marktaandeel erg beperkt. Mensen willen nu eenmaal vlees. Maar of fabrieksvlees aan de verwachtingen zal kunnen voldoen? 

 

Kip en gehaktballen


Mosa Meat is niet de enige die zich op de ontwikkeling van laboratoriumvlees heeft geworpen. Het Amerikaanse Memphis Meat had een primeur met de eerste gekweekte gehaktbal. Het bedrijf wil ook hotdogs en hamburgers gaan kweken. 


Het Amerikaans-Israëlische SuperMeat wil kippenvlees gaan kweken en zoekt daarvoor geld via crowdfunding. Kip is na varkensvlees wereldwijd immers het populairste vleesproduct. Voorlopig draait de concurrentiestrijd niet om de consument, wel om investeerders. Wat dat betreft heeft Mark Post alweer een streepje voor: hij krijgt onder andere geld van de miljardair Sergey Brin, één van de oprichters van Google

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groenteproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Delhaize schrapt partners voor Pluskaart

12/07/2018

Delhaize-klanten gaan wat minder punten kunnen sprokkelen met hun Pluskaart, want de samenwerking met de andere retailers waar klanten punten konden verzamelen en bonnen inwisselen (DI, Planet Parfum, Q8 en Tom&Co) wordt stopgezet.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.