Een markt voor kweekvlees? | RetailDetail

Een markt voor kweekvlees?

Een markt voor kweekvlees?
Een gekweekte gehaktbal van Memphis Meat

De vleesproductie is niet meteen milieuvriendelijk en evenmin efficiënt. Dat moet beter kunnen, vinden wetenschappers. Als mensen dan toch niet bereid zijn om hun dagelijkse stukje vlees in te ruilen voor een groenteburger, kunnen we misschien vlees gaan kweken? 

 

Labovlees


De cijfers zijn duidelijk: voor elke rumsteak van 150 g op je bord, heeft de koe wel een kilogram veevoer verorberd en werd er bijna 2500 liter water verbruikt. Op die manier gaan we de groeiende wereldbevolking niet kunnen blijven voeden. Maar hoe dan wel? Mensen lijken immers niet bereid om over te schakelen op een 100% plantaardig voedingspatroon. 


Vlees uit het laboratorium dan maar? De productie van kweekvlees, of ‘in vitro’ vlees, zou 80% tot 90% minder broeikasgassen uitstoten, 45% minder energie verbruiken, 90% minder water en 99% minder land. En er moeten geen dieren voor sterven. 


Verschillende onderzoekers wereldwijd zijn ermee bezig. De koploper is de Nederlandse professor Mark Post, verbonden aan de universiteit van Maastricht. Hij slaagde er al in 2013 als eerste in om op basis van een stukje spierweefsel van een koe de cellen te laten vermeerderen tot een hamburger van echt vlees. 
 

De uitdaging: textuur


Die eerste artificiële hamburger kostte een slordige 250.000 euro, maar volgens Post kan de productieprijs binnen enkele jaren al dalen tot elf euro. Zijn bedrijf Mosa Meat wil ‘dierloos vlees’ gaan kweken in grote bioreactoren. Het productieproces is te vergelijken met bier brouwen of kaas maken. 


De grote uitdaging is nu om de textuur van het vlees op punt te stellen, onder meer door vetcellen toe te voegen aan de burger. Want écht lekker was die naar verluidt niet. Ook onderzoekt men of het mogelijk wordt om naast hamburgers een heuse steak te gaan kweken. 


Post gelooft sterk in het potentieel van zijn project. Hoewel vegetarische vleesvervangers al jaren op de markt zijn, blijft hun marktaandeel erg beperkt. Mensen willen nu eenmaal vlees. Maar of fabrieksvlees aan de verwachtingen zal kunnen voldoen? 

 

Kip en gehaktballen


Mosa Meat is niet de enige die zich op de ontwikkeling van laboratoriumvlees heeft geworpen. Het Amerikaanse Memphis Meat had een primeur met de eerste gekweekte gehaktbal. Het bedrijf wil ook hotdogs en hamburgers gaan kweken. 


Het Amerikaans-Israëlische SuperMeat wil kippenvlees gaan kweken en zoekt daarvoor geld via crowdfunding. Kip is na varkensvlees wereldwijd immers het populairste vleesproduct. Voorlopig draait de concurrentiestrijd niet om de consument, wel om investeerders. Wat dat betreft heeft Mark Post alweer een streepje voor: hij krijgt onder andere geld van de miljardair Sergey Brin, één van de oprichters van Google

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten.