Eieren met gifstof uit de winkels in Nederland en België | RetailDetail

Eieren met gifstof uit de winkels in Nederland en België

Eieren met gifstof uit de winkels in Nederland en België
Shutterstock

Supermarkten in Nederland, Duitsland en België hebben toch besloten om een aantal eieren uit de winkelrekken te halen. Bij de vooral Nederlandse pluimveebedrijven waar die eieren vandaan kwamen werd de giftige stof fipronil aangetroffen.

Geen gevaar voor volksgezondheid

In Nederland was er al langer heisa rond de eieren waar mogelijk de giftige stof in te vinden was en daarom hadden verschillende supermarktketens al besloten om de eieren van die pluimveebedrijven preventief uit de rekken te halen. Ook in België werd het Nederlandse voorbeeld gevolgd. In Duitsland besloten Aldi en Lidl zelf om alle eieren tijdelijk uit de winkels te bannen. Lidl België verkoopt enkel eieren van Belgische oorsprong en lijkt niet getroffen.

 

Zowel in Nederland als in België klinkt het dat er nooit gevaar was voor de volksgezondheid en dat het slechts om een licht verhoogde concentratie van het giftige luizenbestrijdingsmiddel fipronil, die wel nog steeds onder de drempelwaarde was.

 

Colruyt spreekt van slechts een klein aandeel van de totale verkoop: "Het ging om een beperkt aantal eieren van slechts één leverancier", aldus woordvoerster Hanne Poppe. "De eieren werden op één dag in de week van 17 juli en op 2 augustus uit de rekken gehaald. In totaal ging het om 1 procent van het aantal eieren dat we normaal in een week verkopen.”

 

Bij Delhaize verdween er zelfs slechts één soort uit de winkels. Carrefour deed een preventieve test, maar haalde uiteindelijk geen enkele eiersoort uit de rekken. Bij Albert Heijn zijn in België en Nederland wel 25 van de 38 eiersoorten uit de rekken gehaald, waarbij ook rekening werd gehouden met de verpakkingsdatum

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.