Eieren met gifstof uit de winkels in Nederland en België

Eieren met gifstof uit de winkels in Nederland en België
Shutterstock

Supermarkten in Nederland, Duitsland en België hebben toch besloten om een aantal eieren uit de winkelrekken te halen. Bij de vooral Nederlandse pluimveebedrijven waar die eieren vandaan kwamen werd de giftige stof fipronil aangetroffen.

Geen gevaar voor volksgezondheid

In Nederland was er al langer heisa rond de eieren waar mogelijk de giftige stof in te vinden was en daarom hadden verschillende supermarktketens al besloten om de eieren van die pluimveebedrijven preventief uit de rekken te halen. Ook in België werd het Nederlandse voorbeeld gevolgd. In Duitsland besloten Aldi en Lidl zelf om alle eieren tijdelijk uit de winkels te bannen. Lidl België verkoopt enkel eieren van Belgische oorsprong en lijkt niet getroffen.

 

Zowel in Nederland als in België klinkt het dat er nooit gevaar was voor de volksgezondheid en dat het slechts om een licht verhoogde concentratie van het giftige luizenbestrijdingsmiddel fipronil, die wel nog steeds onder de drempelwaarde was.

 

Colruyt spreekt van slechts een klein aandeel van de totale verkoop: "Het ging om een beperkt aantal eieren van slechts één leverancier", aldus woordvoerster Hanne Poppe. "De eieren werden op één dag in de week van 17 juli en op 2 augustus uit de rekken gehaald. In totaal ging het om 1 procent van het aantal eieren dat we normaal in een week verkopen.”

 

Bij Delhaize verdween er zelfs slechts één soort uit de winkels. Carrefour deed een preventieve test, maar haalde uiteindelijk geen enkele eiersoort uit de rekken. Bij Albert Heijn zijn in België en Nederland wel 25 van de 38 eiersoorten uit de rekken gehaald, waarbij ook rekening werd gehouden met de verpakkingsdatum

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top