Eindelijk eensgezindheid rond echte camembert | RetailDetail

Eindelijk eensgezindheid rond echte camembert

Eindelijk eensgezindheid rond echte camembert
Shutterstock

Na drie maanden onderhandelingen en decennia ontevredenheid bij de kleinere boeren, is er eindelijk een akkoord gesloten over een lijst met kwaliteitseisen waar camembert voortaan moet aan voldoen.

 

AOP Camembert

In Frankrijk is er al meer dan twintig jaar discussie aan de gang over welke kaas als camembert mag bestempeld worden. In principe gaat het daarbij enkel over kaas van niet-gepasteuriseerde melk van een bepaald type koeien uit Normandië: dat is de manier waarop de kleine boeren de kaas maken en waarvoor ze het keurmerk ‘AOP Camembert’ kregen.

 

De grote producenten vonden echter al snel een achterpoortje en zetten massaal ‘Camembert fabriqué en Normandie’ op hun verpakkingen, zelfs al kwam er amper een koe uit Normandië aan te pas. Klanten zagen het verschil niet en de kleine boeren werden in de verdrukking geduwd. Ook een klacht van de kaasboeren bracht geen zoden aan de dijk. Daarom besloot de Franse consumentenorganisatie ‘Fromages de Terroir’ vorig jaar zelf naar de overheid te stappen, waarna er officieel overleg kwam tussen de verschillende partijen. Dat overleg heeft nu tot een akkoord geleid, schrijft De Standaard.

 

“Slechtste scenario”

Grote bedrijven zullen voortaan 30% van hun melk halen bij Normandische koeien en de ambachtelijke producenten gingen er mee akkoord dat ook gepasteuriseerde camembert het AOP-keurmerk mogen dragen.

 

Ondanks het akkoord is Fromages de Terroir verre van tevreden. “Dit is het slechtste scenario wat mogelijk was”, reageerde de consumentenorganisatie. “Straks zal negen op de tien AOP-camemberts een gepasteuriseerd en industrieel product zijn. Oftewel: een middelmatig lopendebandkaasje.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.