Eindelijk nog eens groei voor Tesco | RetailDetail

Eindelijk nog eens groei voor Tesco

Eindelijk nog eens groei voor Tesco
Shutterstock

De Britse supermarktketen Tesco heeft eindelijk nog eens positieve cijfers kunnen voorleggen op de thuismarkt. De omzetgroei van 0,9% in het voorbije boekjaar in het Verenigd Koninkrijk was de eerste in zeven jaar.

Nieuwe huismerken

De totale omzet voor het boekjaar 2016-2017, zonder de verkoop van brandstof, kwam uit op 49,9 miljard pond (59 miljard euro): een groei van 4,3% ten opzichte van een jaar eerder. Bij stabiele wisselkoersen bleef van die groei wel nog maar 1,1% over. De operationele winst ging er zelfs met 29,9% op vooruit naar 1,28 miljard pond (1,50 miljard euro).

 

Tesco wijst voor de stijgende omzetten naar de introductie van de zeven nieuwe huismerken, die een investering betekenden van ongeveer 300 miljoen pond (350 miljoen euro) en die momenteel al te vinden zijn in 64% van de winkelkarretjes van klanten. Vrijwel op alle markten was er ook op vergelijkbare basis sprake van groei. Zowel in het Verenigd Koninkrijk als in de rest van Europa ging de vergelijkbare omzet er met 0,9% op vooruit, in Azië was dat zelfs 1,8%. Enkel in Ierland was er een lichte daling van 0,1%.

 

“Staan verder dan verwacht”

Tesco wil daarnaast de kosten op middellange termijn met 1,5 miljard pond (1,75 miljard euro) terugdringen en het wist daarvan al 226 miljoen pond (270 miljoen euro) in het voorbije boekjaar te realiseren.

 

“We staan verder dan we op dit moment verwacht hadden, omdat we goed vooruitgang hebben geboekt op de zes strategische pijlers die we in oktober bekend hebben gemaakt. We zijn er van overtuigd dat we ook dit jaar verder kunnen bouwen op deze sterke prestatie, om zo vooruitgang te boeken op vlak van onze ambities op middellange termijn”, zegt CEO David Lewis.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

Lidl breidt huismerkassortiment uit met babyproducten

19/04/2018

Lidl mag stilaan het jasje van discounter inruilen voor dat van een complete retailer. De warenhuisketen ontwikkelt nu ook voor zijn babyassortiment producten van de huismerken Lupilu en Cien, die alvast sterk scoren bij de klanten.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.