Ekoplaza lanceert plasticvrije pop-up in Amsterdam | RetailDetail

Ekoplaza lanceert plasticvrije pop-up in Amsterdam

Ekoplaza lanceert plasticvrije pop-up in Amsterdam
Shutterstock

Supermarktketen Ekoplaza heeft in Amsterdam een volledig plasticvrije winkel geopend. De tijdelijke uitbreiding van de vestiging aan de Jan Pieter Heijestraat biedt 680 plasticvrije producten aan.

 

“Gemakkelijk en rendabel”

Alle producten in de winkel zijn verpakt in herbruikbare materialen, zoals karton of afbreekbaar plastic. "Dat ziet eruit als plastic, maar composteert in 12 weken terug tot aarde of koolstof", zegt directeur Erik Does aan RTL. Het grote verschil met andere plasticvrije winkels is dat Ekoplaza wil dat de klant er niets van merkt dat hij plasticvrij winkelt. Klanten moeten dus geen eigen potjes meebrengen om de producten mee naar huis te nemen. "We willen niet terug in de tijd. We willen dat de plasticvrij boodschappen doen gemakkelijk, schaalbaar en rendabel is”, aldus Does.

 

Ekoplaza lanceert de pop-up in samenwerking met de Britse organisatie A Plastic Planet, dat een half jaar op zoek ging naar een supermarkt die mee in haar idee wilde stappen. “Zij hebben een half jaar gezocht naar een Europese supermarkt die plasticvrij wilde gaan, maar het lukte ze niet om er een te vinden. De Plastic Soup Foundation uit Amsterdam heeft ons in contact gebracht, en wij zeiden meteen ja."

 

Niet enkel de verpakkingen in de winkel zijn compleet plasticvrij, ook bij de inrichting werd geen extra plastic gebruikt. Zo is de verlichting gerecycleerd van andere winkels en zijn de prijskaartjes gemaakt van karton.

 

Het is nog niet duidelijk hoe lang de pop-up geopend blijft, maar Ekoplaza heeft wel het doel om alle winkels in de toekomst compleet plasticvrij te maken. “Uiteindelijk willen we natuurlijk dat het plastic uit al onze winkels verdwijnt, want de plastic soep is een wereldwijd probleem."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.