E.Leclerc en Duitse Rewe Group creëren eigen aankoopalliantie | RetailDetail

E.Leclerc en Duitse Rewe Group creëren eigen aankoopalliantie

E.Leclerc en Duitse Rewe Group creëren eigen aankoopalliantie

Het Franse E.Leclerc en de Duitse gigant Rewe hebben aangekondigd dat ze samen een nieuwe aankoopalliantie zullen oprichten om hun groei en aankoopvoorwaarden te versterken.

Gemeenschappelijke strategische plannen

Michel-Edouard Leclerc (hoofd van E.Leclerc) en Alain Caparros (hoofd van het de Duitse Rewe Group) hebben in een persmededeling gesteld dat ze "een strategische samenwerking zullen opzetten om hun gemeenschappelijke strategische plannen op één lijn te brengen". Vooral op aankoopvlak willen beide bedrijven samenwerken.

 

Ze hebben ook beslist om "van deze synergie te profiteren om hun teams op gemeenschappelijke strategische projecten gelijk te trekken, gaande van bioproducten, toeristgerichte activiteiten tot import, energie en elektrische mobiliteit. "

 

Rewe vervoegt wederom Coopernic-alliantie

Gelijktijdig met deze aankondiging zal Rewe Group ook de Belgische aankoopalliantie CORE verlaten om terug te keren naar de Coopernic-alliantie, met E.Leclerc, Coop Italia en Delhaize als overige leden.

 

In 2014 had Leclerc een omzet van 45,7 miljard euro (37 miljard euro als de benzine-opbrengsten worden weggelaten), waarvan 42,2 miljard in Frankrijk werd verwezenlijkt. Het Duitse Rewe wist dan weer een wereldwijde omzet van 51 miljard euro te behalen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.