E.Leclerc en Duitse Rewe Group creëren eigen aankoopalliantie

E.Leclerc en Duitse Rewe Group creëren eigen aankoopalliantie

Het Franse E.Leclerc en de Duitse gigant Rewe hebben aangekondigd dat ze samen een nieuwe aankoopalliantie zullen oprichten om hun groei en aankoopvoorwaarden te versterken.

Gemeenschappelijke strategische plannen

Michel-Edouard Leclerc (hoofd van E.Leclerc) en Alain Caparros (hoofd van het de Duitse Rewe Group) hebben in een persmededeling gesteld dat ze "een strategische samenwerking zullen opzetten om hun gemeenschappelijke strategische plannen op één lijn te brengen". Vooral op aankoopvlak willen beide bedrijven samenwerken.

 

Ze hebben ook beslist om "van deze synergie te profiteren om hun teams op gemeenschappelijke strategische projecten gelijk te trekken, gaande van bioproducten, toeristgerichte activiteiten tot import, energie en elektrische mobiliteit. "

 

Rewe vervoegt wederom Coopernic-alliantie

Gelijktijdig met deze aankondiging zal Rewe Group ook de Belgische aankoopalliantie CORE verlaten om terug te keren naar de Coopernic-alliantie, met E.Leclerc, Coop Italia en Delhaize als overige leden.

 

In 2014 had Leclerc een omzet van 45,7 miljard euro (37 miljard euro als de benzine-opbrengsten worden weggelaten), waarvan 42,2 miljard in Frankrijk werd verwezenlijkt. Het Duitse Rewe wist dan weer een wereldwijde omzet van 51 miljard euro te behalen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent z’n stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Colruyt lanceert maaltijdbox

18/10/2017

Colruyt brengt een maaltijdbox voor gezinnen met kinderen op de markt, met alle nodige ingrediënten voor drie maaltijden. De kleinste maaltijdbox kost 52 euro, terwijl een iets grotere 59 euro kost. De keten maakt daarbij geen gebruik van een abonnementsformule.

63 banen op de tocht bij Coca-Cola Belgium

18/10/2017

Coca-Cola is van plan om in België 63 van de 2.200 banen te schrappen. De frisdrankenproducent gaat daarover overleg plegen met de vakbonden, om zo veel mogelijk naakte ontslagen te vermijden.

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Back to top