E.Leclerc en Rewe richten inkoopcentrale Eurelec op

E.Leclerc en Rewe richten inkoopcentrale Eurelec op

Het Franse E. Leclerc en de Duitse Rewe-groep hebben een nieuwe joint venture opgericht: een Europese inkoopcentrale met de naam Eurelec Trading. 

Op zoek naar synergie

Half juni werd de CVBA Eurelec opgericht in Brussel, zo meldt Lebensmittel Zeitung. De samenwerking tussen beide retailers was al eerder aangekondigd en zal in opdracht van E. Leclerc en Rewe onderhandelen met de internationale voedingsindustrie en op zoek gaan naar operationele synergie. 

 

Aan het hoofd van Eurelec staat Jean-Marie Malbranke, die tot voor kort inkoopdirecteur was bij Rewe Group.  In het directiecomité krijgen beide retailers even veel vertegenwoordigers.

 

Leclerc en Rewe maakten eerder al samen (met o.a. Colruyt) deel uit van de inkooporganisatie Coopernic, die echter uit elkaar viel, waarna Leclerc toenadering zocht tot Delhaize en Coop Italia. Gezien de fusie van Delhaize en Ahold staat ook die alliantie echter op de helling. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top