Emté blijft onder verwachtingen binnen Sligro Food Group | RetailDetail

Emté blijft onder verwachtingen binnen Sligro Food Group

Emté blijft onder verwachtingen binnen Sligro Food Group
Sligro

Ondanks een omzetstijging van bijna 6% bij de Sligro Food Group blijft supermarktketen Emté onder de verwachtingen van het bedrijf. De omzet van de supermarkten daalde dan ook licht in het eerste kwartaal.

Positieve invloed overnames

De totale omzet van de Sligro Food Group steeg in het eerste kwartaal met 5,8% naar 669 miljoen euro. Binnen Foodservice was er sprake van een omzetstijging van 8,6%. De overnames van Java en De Kweker deden daarbij een aardige duit in het zakje, want zonder overnames steeg de omzet met 3,8%. Bij Foodretail, de Emté supermarkten, waren de resultaten minder positief: daar daalde de omzet van 204 naar 203 miljoen euro. De identieke consumentenomzet daalde zelfs met 1,2%.

 

“De winkels onder Emté 3.0 tonen een betere omzetontwikkeling dan de winkels onder het 2.0 format, maar blijven nog achter bij onze verwachtingen. In het tweede kwartaal zullen wij de ontwikkelingen bij Foodretail evalueren en daar bij de halfjaarcijfers nader over berichten”, staat er te lezen in het persbericht rond de kwartaalcijfers.

 

Die uitspraak doet vermoeden dat Sligro misschien wel met het idee speelt om de supermarkten van de hand te doen, een gerucht dat al langer de ronde doet. Sligro heeft nochtans fors geïnvesteerd in de uitrol van het nieuwe concept van Emté, in een poging om de supermarktketen terug op het juiste spoor te zetten, maar het lijkt daar maar niet in te slagen. Sligro is trouwens ook in België actief, maar daar maakte het geen aparte cijfers over bekend.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Minder omzet maar meer winst voor Maxeda

23/07/2018

Maxeda, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Praxis en Brico, publiceerde zopas degelijke bedrijfsresultaten. In Nederland gaan de zaken beter dan in België. De groep wil groeien met kleinere stadswinkels.

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.