Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group | RetailDetail

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group
Shutterstock

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

“Alternatieve strategie”

In het derde kwartaal van dit boekjaar haalde Sligro Food Group een omzet van 731 miljoen euro, een stijging van 2,6% ten opzichte van 712 miljoen euro een jaar eerder. Die groei is volledig toe te schrijven aan de tak Foodservice, waar de omzet van 509 naar 530 miljoen euro steeg. Zonder overnames zou de omzet van de groep wel met 0,2% gedaald zijn.

 

Bij Foodretail, dat volledig bestaat uit de supermarkten van Emté, daalde de omzet van 203 naar 201 miljoen euro. In het persbericht laat Sligro dan ook weten dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. “Bij de halfjaarcijfers hebben wij reeds aangegeven dat wij de tweede jaarhelft gebruiken om te onderzoeken welke alternatieve strategie voor onze retail activiteiten de meeste waarde creëert”, aldus Sligro. “Het onderzoek naar de verschillende alternatieven loopt volop en wij zullen de rest van dit jaar nog gebruiken om tot een keuze te komen.”

 

Ook België weegt op resultaten

Voor het volledige jaar verwacht Sligro dat de winst op ongeveer hetzelfde niveau als dat van 2016 zal blijven, vooral vanwege de opstartkosten in België en de kosten die gepaard gingen met overnames. “Het voor Sligro Food Group belangrijke vierde kwartaal zal daarin mede bepalend zijn.”

 

Dat betekent dat Sligro uitgaat van een nettowinst van ongeveer 73 miljoen euro. De analisten van KBC verwachtten een nettowinst van 82 miljoen euro, maar na deze kwartaalresultaten werd dat ook al naar beneden bijgesteld. KBC wijst daarbij ook naar eenmalige kosten die hoger uitvielen dan verwacht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.