Emté komt in handen van Jumbo en Coop | RetailDetail

Emté komt in handen van Jumbo en Coop

Emté komt in handen van Jumbo en Coop
Sligro

Sligro Food Group heeft zijn supermarktketen Emté van de hand gedaan. De slabakkende supermarkten komen in handen van een consortium dat bestaat uit supermarktbedrijven Jumbo en Coop.

 

410 miljoen euro

Het consortium neemt niet enkel de 130 vestigingen van Emté over, maar ook de distributiecentra in Kapelle en Putten, de vleescentrale in Enschede en de ondersteunende operationele en commerciële afdelingen van Emté op het hoofdkantoor van Sligro in Veghel. In een aparte deal wordt ook het winkelvastgoed, waarbij het gaat over 27 locaties, aan het consortium verkocht. Er is daarnaast ook een overeenkomst gesloten waarbij Sligro een meerjarig contract tekent als leverancier van restaurantketen La Place, dat sinds het faillissement van V&D in handen is van Jumbo. 

 

De totale deal is goed voor 410 miljoen euro: 275 miljoen euro voor de supermarkten, 60 miljoen euro voor het vastgoed en 75 miljoen euro compensatie voor werkkapitaalposten die, als gevolg van de verwevenheid van Foodservice- en Foodretailactiviteiten binnen Sligro Food Group, achterblijven.

 

“Geweldige stap”

“We hebben de tijd genomen om zorgvuldig de alternatieven te onderzoeken, met oog en respect voor alle betrokkenen. Wij zijn er van overtuigd dat we met de keuze voor het voorstel van Jumbo en Coop recht doen aan de belangen van onze medewerkers, franchiseondernemers, klanten, partners en leveranciers en bovendien de meeste waarde creëren voor onze aandeelhouders”, zegt Koen Slippens, CEO van de Sligro Food Group. “Met de leveringen aan La Place, als onderdeel van deze deal, verstevigen wij opnieuw onze positie in de foodservicemarkt in Nederland.”

 

“De beoogde overname van een groot deel van Emté is opnieuw een geweldige stap in de ontwikkeling van ons familiebedrijf. Deze uitbreiding sluit ook erg goed aan bij onze groeiambities. We zien goede mogelijkheden om met deze winkels verder te bouwen aan onze omnichannel-strategie”, voegt Frits van Eerd, CEO van Jumbo Supermarkten, daar aan toe.

 

“Deze stap sluit naadloos aan bij onze groeiambitie om Coop steviger op de kaart te zetten. Als coöperatie staat Coop letterlijk en figuurlijk dicht bij haar klanten en biedt het voor elke over te nemen supermarkt een mooie formule om in elk lokaal marktgebied succesvol te kunnen opereren”, besluit Fred Bosch, CEO van Coop.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Flamant in handen van Besix

25/05/2018

Interieurspecialist Flamant, met vijf winkels in België en één in Parijs, wordt overgenomen door bouwgroep Besix. Voormalig Brantano-topman Kurt Moons wordt CEO en moet het bedrijf een doorstart bezorgen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.