Europa keurt fusie tussen AB InBev en SABMiller goed | RetailDetail

Europa keurt fusie tussen AB InBev en SABMiller goed

Europa keurt fusie tussen AB InBev en SABMiller goed

De Europese Commissie heeft de voorgestelde fusie tussen bierbrouwers AB InBev en SABMiller goedgekeurd. Dat is een grote stap in de goede richting voor beide bedrijven, die ook op andere markten nog goedkeuring moeten krijgen.

 

Europese activiteiten SABMiller verkocht

In eerste instantie was Europa terughoudend over de fusie tussen de twee grootste bierbrouwers ter wereld, maar de verkoop van merken als Grolsch en Pieroni heeft de goedkeuring van de Commissie mogelijk gemaakt.

 

In een eerste fase verkocht AB InBev de SABMiller-merken Grolsch, Pieroni en Meantime aan de Japanse brouwer Asahi. Later stelde het ook voor om de merken van SABMiller in Centraal- en Oost-Europa van de hand te doen. Zo kon het vermijden dat het nieuwe bedrijf een te dominante positie zou creëren in Europa.

 

“De Europeanen kopen elk jaar voor ongeveer 125 miljard euro bier, dus zelfs een relatief kleine prijsverhoging zou consumenten aanzienlijke schade kunnen berokkenen”, aldus eurocommissaris voor Mededinging Margrethe Vestager. “Daarom was het belangrijk om ervoor te zorgen dat de overname van SABMiller door AB InBev niet tot minder concurrentie op de Europese biermarkten zou leiden.”

 

SABMiller aanvaarde vorig jaar een overnamebod van ongeveer 92 miljard euro van AB InBev. Samen worden ze veruit het grootste bierbedrijf ter wereld, tot twee keer zo groot als de nieuwe nummer twee Heineken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.