Europa keurt fusie tussen AB InBev en SABMiller goed

Europa keurt fusie tussen AB InBev en SABMiller goed

De Europese Commissie heeft de voorgestelde fusie tussen bierbrouwers AB InBev en SABMiller goedgekeurd. Dat is een grote stap in de goede richting voor beide bedrijven, die ook op andere markten nog goedkeuring moeten krijgen.

 

Europese activiteiten SABMiller verkocht

In eerste instantie was Europa terughoudend over de fusie tussen de twee grootste bierbrouwers ter wereld, maar de verkoop van merken als Grolsch en Pieroni heeft de goedkeuring van de Commissie mogelijk gemaakt.

 

In een eerste fase verkocht AB InBev de SABMiller-merken Grolsch, Pieroni en Meantime aan de Japanse brouwer Asahi. Later stelde het ook voor om de merken van SABMiller in Centraal- en Oost-Europa van de hand te doen. Zo kon het vermijden dat het nieuwe bedrijf een te dominante positie zou creëren in Europa.

 

“De Europeanen kopen elk jaar voor ongeveer 125 miljard euro bier, dus zelfs een relatief kleine prijsverhoging zou consumenten aanzienlijke schade kunnen berokkenen”, aldus eurocommissaris voor Mededinging Margrethe Vestager. “Daarom was het belangrijk om ervoor te zorgen dat de overname van SABMiller door AB InBev niet tot minder concurrentie op de Europese biermarkten zou leiden.”

 

SABMiller aanvaarde vorig jaar een overnamebod van ongeveer 92 miljard euro van AB InBev. Samen worden ze veruit het grootste bierbedrijf ter wereld, tot twee keer zo groot als de nieuwe nummer twee Heineken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top