Europa onderzoekt belastingdeals McDonald’s | RetailDetail

Europa onderzoekt belastingdeals McDonald’s

Europa onderzoekt belastingdeals McDonald’s

Europa gaat de fiscale voordelen onderzoeken die McDonald’s in Luxemburg geniet. Als die wordt geherkwalificeerd als verboden staatssteun, dreigt de hamburgerketen alsnog miljoenen te moeten betalen.

Geen belastingen op royalties

De actie is met name gericht tegen het gunstige fiscale statuut dat McDonald’s via een ruling met de Luxemburgse overheid kreeg op de royalties, die franchisenemers in Europa en Rusland sinds 2009 aan een Luxemburgs dochterbedrijf van de keten overmaakten voor het gebruik van het merk. Ze diende er immers helemaal geen belastingen op te betalen. Bovendien liet het McDonald's toe om een deel van de winsten uit andere landen weg te halen, zodat de belastingfactuur daar werd gedrukt.

 

De argumentatie dat de vrijstelling was gebaseerd op het feit dat McDonald's in de VS belastingen betaalde, snijdt volgens de Europese onderzoekers geen hout. Op het moment van de toekenning ervan, in 2009, moesten er namelijk ook in de VS geen heffingen worden betaald op de royalties. Volgens Europees commissaris Margrethe Vestager moet het de bedoeling zijn van een dubbelbelastingverdrag tussen landen om een dubbele belasting op dezelfde winsten te vermijden, niet om helemaal niet te worden belast.

 

Geen primeur

De actie tegen McDonald’s is overigens geen primeur. De Europese Unie veroordeelde Luxemburg al tot het navorderen van 20 miljoen euro bij autoproducent Fiat. Nederland diende een soortgelijke zaak te schikken met koffieverkoper Starbucks. Voorts zijn er de bekende dossiers van Luxemburg-Amazon en Ierland-Apple.

 

Vorig jaar raakte bekend dat Luxemburg fiscale rulings afsloot met meer dan 340 bedrijven. Er werd dan ook gesproken van LuxLeaks.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.