Europa onderzoekt belastingdeals McDonald’s

Europa onderzoekt belastingdeals McDonald’s

Europa gaat de fiscale voordelen onderzoeken die McDonald’s in Luxemburg geniet. Als die wordt geherkwalificeerd als verboden staatssteun, dreigt de hamburgerketen alsnog miljoenen te moeten betalen.

Geen belastingen op royalties

De actie is met name gericht tegen het gunstige fiscale statuut dat McDonald’s via een ruling met de Luxemburgse overheid kreeg op de royalties, die franchisenemers in Europa en Rusland sinds 2009 aan een Luxemburgs dochterbedrijf van de keten overmaakten voor het gebruik van het merk. Ze diende er immers helemaal geen belastingen op te betalen. Bovendien liet het McDonald's toe om een deel van de winsten uit andere landen weg te halen, zodat de belastingfactuur daar werd gedrukt.

 

De argumentatie dat de vrijstelling was gebaseerd op het feit dat McDonald's in de VS belastingen betaalde, snijdt volgens de Europese onderzoekers geen hout. Op het moment van de toekenning ervan, in 2009, moesten er namelijk ook in de VS geen heffingen worden betaald op de royalties. Volgens Europees commissaris Margrethe Vestager moet het de bedoeling zijn van een dubbelbelastingverdrag tussen landen om een dubbele belasting op dezelfde winsten te vermijden, niet om helemaal niet te worden belast.

 

Geen primeur

De actie tegen McDonald’s is overigens geen primeur. De Europese Unie veroordeelde Luxemburg al tot het navorderen van 20 miljoen euro bij autoproducent Fiat. Nederland diende een soortgelijke zaak te schikken met koffieverkoper Starbucks. Voorts zijn er de bekende dossiers van Luxemburg-Amazon en Ierland-Apple.

 

Vorig jaar raakte bekend dat Luxemburg fiscale rulings afsloot met meer dan 340 bedrijven. Er werd dan ook gesproken van LuxLeaks.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Back to top