Europa onderzoekt belastingdeals McDonald’s

Europa onderzoekt belastingdeals McDonald’s

Europa gaat de fiscale voordelen onderzoeken die McDonald’s in Luxemburg geniet. Als die wordt geherkwalificeerd als verboden staatssteun, dreigt de hamburgerketen alsnog miljoenen te moeten betalen.

Geen belastingen op royalties

De actie is met name gericht tegen het gunstige fiscale statuut dat McDonald’s via een ruling met de Luxemburgse overheid kreeg op de royalties, die franchisenemers in Europa en Rusland sinds 2009 aan een Luxemburgs dochterbedrijf van de keten overmaakten voor het gebruik van het merk. Ze diende er immers helemaal geen belastingen op te betalen. Bovendien liet het McDonald's toe om een deel van de winsten uit andere landen weg te halen, zodat de belastingfactuur daar werd gedrukt.

 

De argumentatie dat de vrijstelling was gebaseerd op het feit dat McDonald's in de VS belastingen betaalde, snijdt volgens de Europese onderzoekers geen hout. Op het moment van de toekenning ervan, in 2009, moesten er namelijk ook in de VS geen heffingen worden betaald op de royalties. Volgens Europees commissaris Margrethe Vestager moet het de bedoeling zijn van een dubbelbelastingverdrag tussen landen om een dubbele belasting op dezelfde winsten te vermijden, niet om helemaal niet te worden belast.

 

Geen primeur

De actie tegen McDonald’s is overigens geen primeur. De Europese Unie veroordeelde Luxemburg al tot het navorderen van 20 miljoen euro bij autoproducent Fiat. Nederland diende een soortgelijke zaak te schikken met koffieverkoper Starbucks. Voorts zijn er de bekende dossiers van Luxemburg-Amazon en Ierland-Apple.

 

Vorig jaar raakte bekend dat Luxemburg fiscale rulings afsloot met meer dan 340 bedrijven. Er werd dan ook gesproken van LuxLeaks.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top